May 16, 2010

Catatan Seminggu

Seminggu, saya berdiam diri dari menulis walau sepatah pun dalam blog Aku dan Sesuatu, sebaliknya lebih memusatkan perhatian pada buku-buku yang sudah di singgahi debu di rak buku bilik bacaan di rumah. Sesekali, mengemaskini secalit tulisan yang di atur dalam http://rafimasterji.blogspot.com , tugas saya sebagai penambah aliran fikiran dari tuan punya blog, menambah mengurang mana yang perlu. Sebelum ini, saya pernah merancang untuk mencetuskan aliran pemikiran saya dalam bidang Pengurusan dalam blog yang berasingan, bukannya dalam Aku dan Sesuatu... , kerana blog Aku dan Sesuatu adalah sisi lain hidup saya, kehidupan yang di sentuh dalam bait yang berlapis-lapis, banyak olahan yang memerlukan daya fikir yang sedikit bertingkat sifatnya. Saya ingin berterus terang tentang dunia Pengurusan yang mempunyai nilai ilmu yang harus di kongsi.Pengolahan bidang yang menjadi rutin harian saya, asas kemahiran yang saya ada dan sentiasa saya hadap dari pelbagai sisi dan segi. Saya ingin sekali mencambahkan bidang ilmu Pengurusan, seterusnya berkongsi dengan pembaca. Sama ada ilmu itu di sadur dari pengalaman atau dari bahan bacaan, semuanya penting dan harus di kongsi bersama.
Berdikit, matlamat dan impian untuk menulis tentang bidang Pengurusan itu lentur, bukan kerana semangat yang lemah atau terkulai lelah tetapi kerana kesuntukan masa, ruang waktu yang kian menghimpit yang akhirnya terus mematikan impian. Saya hanya mampu mempunyai impian,ahhh....kalah, mungkin?
Cetusan yang berupa impian itu kembali di bangkitkan setelah mendapat saranan dari seseorang yang amat saya kenali yang berhasrat untuk melemparkan pandangan dan berkongsi ilmu tentang bidang Pengurusan.Saya seperti di jana dengan satu kuasa yang menghasut keras, mendesak dan tercetuslah idea untuk duduk bersembang dengan "beliau".
" Saya rasa baik buat blog, semua orang boleh baca", bicara saya.
" Aku tak pandai nak buat blog le", dia mengalah.
" Takpe, cakap apa yang nak tulis , buat macam draf, selebihnya saya uruskan ". Meluncur laju ayat itu dari bibir saya dan dengan tak di sangka dia menghulurkan tangan dan berjabat kemas dengan saya .
"Ok, jadi", saya mengangguk tanda setuju.
Bermula dari situ, saya mula bekerjasama dengan beliau dan walaupun saya tidak menyumbang buah fikir seperti yang saya mahukan pada awalnya, tetapi dengan kemunculan blog yang di kenali dengan nama MASTER'JI tadi, hasrat saya sekurang-kurangnya sudah tercapai.
Dalam waktu yang singkat, blog yang di jana dengan kecermatan tinggi yang di selang seli dengan ilmu yang boleh di kongsi, sudah mempunyai beberapa orang pengikut setia.Terima kasih kerana sudi singgah dan membaca.
Sekarang, saya harus mengendalikan 2 blog yang berbeza sifatnya dan saya yakin saya mampu membereskan kedua-duanya. Ini kerana, blog mutlak saya(Aku dan Sesuatu..) hanya akan di sentuh bila hati saya tercuit sementara blog MASTER'JI pula harus di kemaskini setiap hari(?) berpandukan pada perkongsian ilmu yang ada pada "beliau". Saya suka. Dia galak membenihkan ilmu dan saya dengan pantas menyalurkannya pada minda saya, kukuh dan kemas.Ilmu pada saya, harus di cari, mesti di gali dan "beliau"memberi ilmu kepada saya tanpa sesen pun bayaran dan tanpa perlu saya hadir ke mana-mana sekolah pengurusan!

Sudah seminggu juga saya bersendirian di rumah. Kadang-kadang kesunyian pantas menghambat perasaan. Syaamil dan isteri saya berada di kampung(Kampung Kuantan, Kuala Selangor).
Isteri selamat melahirkan anak kedua kami pada pagi Ahad, 09-Mei-2010. Untuk memudahkan segala urusan penjagaan isteri dan anak kecil, ibu mentua saya mengambil pendirian untuk menjaga kedua-duanya, termasuklah Syaamil yang perlu di pisahkan dari saya buat sementara waktu.Lantas, saya pun terpaksa berulang alik dari Shah Alam ke Kuala Selangor setiap minggu.
"Wa bujang 60 hari bro!", SMS saya pada seorang sahabat baik.
"Lu jangan lebih bro, wa hantam lu..", balas sahabat baik saya.
Saya kirimkan juga SMS pada seorang rakan lain.
"Anak wa nama Muhammad Rafi'e Asyraf"
"Huyooo....lu pakai nama Rafi juga yer..."

Hah! Ada apa pada nama, tapi nama memang selalu memberi warna,kan?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...