January 08, 2010

Perang

Dulu masa kecil, saya suka main perang-perang.Senjata utama, batang bemban yang di jadikan sebagai senapang.Tembak pakai mulut, beng!beng!beng!. "Hang mati.." dan si mati akan membalas "mana aci, tak kena pun".Perang tadi mula bertingkat yang selalunya akan di sudahkan dengan adegan bergomol atas tanah.Muka calar-calar, baju sudah tentu comot buruk.Balik rumah, ibu membebel panjang.
Esoknya, main lagi, perang lagi.Tanpa ada rasa jemu.
Sedikit berusia-sekitar 10 tahun- senjata mula bertukar bentuk.Sekeping papan akan di bentuk sekreatif mungkin menjadi seumpama senapang.Papan mestilah tebal, eloknya papan lantai.Selalunya akan di cat dengan warna hitam.Ikat tali menyilang di badan, macam askar bawa M-16 lagaknya.Buatlah bentuk handgrip tangan kiri dan handgrip kanan pada bawah barrel, serta batnya.
Pada penghujung barrel diikat getah lastik sebagai pemantul. Pada pangkal barrel pula diikat dengan getah trigger kayu supaya memantul pada tahap maksimum apabila dipicit trigger yang telah di kepit pada trigger kayu tadi.Pelurunya,buah terung Belanda(terung pipit) sebesar kelinking.
Sekali di tembak ke badan, boleh lebam dan jelas kelihatan 3-4 hari.
Saya memang suka berperang waktu zaman kanak-kanak.
Sekarang, jika di tanya soalan berkaitan perang saya jarang menjawab.Jika di tanya senjata pemusnah apa yang paling di geruni, saya akan cuba berdolak dalik ke topik lain.
Saya benci perang.Jika mungkin di takdir berperang, saya mahu berperang dengan "OTAK".

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...