December 12, 2010

Kenangan

Seputar peristiwa yang kita rangkum dalam ingatan itulah kita namakan kenangan.Kadang-kadang, ada kenangan yang sengaja kita ulang dan jelmakan semula dalam sektor minda yang hanya kita saja faham.

Kenangan-kenangan tadi akan bersatu dalam ruang hidup, mempelbagaikan ragam yang sentiasa di ingati kesannya. Ada masa-masa tertentu, kita akan termenung mengingatkan bagaimana kenangan itu, perilaku dan bentuknya, masa dan keadaan juga suasananya.

Ada juga kenangan yang langsung tidak mahu kita ingat, puas mengikis dari sisi minda tetapi kenangan itu tetap degil, tetap kukuh di minda dan selalu pula menjelma biarpun seboleh mungkin mahu saja di tutup jendela ingatan pada ingatan itu.

Saya sedang bermenung, menggali dan memanggil kenangan-kenangan yang ada untuk di muat turun dalam naskah manuskrip, cuba berkhayal sehalus mungkin tetapi selalu saja khayalan tadi di sambar resah yang akan memadamkannya dari dunia halusinasi saya.

Saya cuba menyambar sebanyak mampu kenangan yang tumbuh, tetapi pantas juga patah setelah jari menekan "keyboard". Penat.Yang tinggal hanya jari yang masih lagi terkial-kial menunggu turunnya ilham dari langit(mungkin!), kelak nanti jari akan berlari riang di atas "keyboard" setelah ilham dari langit mencanak datang.

Tanpa di minta, entah apa sifat dan kenangan yang ada, jari pantas menekan huruf-huruf di "keyboard", lalu lahirlah ;
"Setelah 6 bulan yang penuh payah, setelah 6 bulan yang menyaksikan banyak air mata yang tertumpah, setelah 6 bulan merasa erti bahagia, aku rakamkan segala rasa sayang dan cinta yang tidak mungkinkan hilang.
Perit getir,selindung sulit, marah dendam, rindu sayang dan segala rasa yang di anugerahNya membuatkan aku ; Si lelaki yang mengharapkan pengertian cinta yang di bela ini mengapung dan membentuk zarah-zarah kecintaan yang akan melekat kukuh di dadamu, bertangkai dan berpaksi pada setiap urat nadimu...."


Sesudah menyiapkan catatan(suka di namakan begitu), saya mula gusar jika catatan ini nanti akan meninggalkan kesan dan syak yang bukan-bukan sedangkan catatan ini cuma lahir dari sisi ingatan yang kosong kenangannya, langsung tidak termasuk dalam ruang yang menempatkan kenangan tetapi lebih kepada khayalan saya sendiri. Saya cuba mencari apa warasnya meletakkan "6 bulan" itu, tetapi setelah menyiapkan catatan ini, saya masih lagi tertanya-tanya, "apa pengalaman yang aku dapat 6 bulan lalu?" Seterusnya, penerapan nilai kasih sayang yang di lahirkan seakan menampakkan suatu sindiket yang bersifat nakal memuncungkan kecurangan.
Sama seperti sebelumnya, hanya kosong, tiada langsung apa-apa catatan yang mampu mengingatkan saya akan perjalanan 6 bulan lalu.
Tetapi, yang lebih membimbangkan saya adalah penerimaan pembaca- terutamanya yang dekat dengan kita- apa nanti kata mereka, apa nanti perasaan mereka? Penafian sahaja belum tentu mampu memuaskan hati. Ahhh...barangkali perlu bersumpah?
 Bergerak dari situ, saya mula akur bahawa ruang hidup seorang penulis akan bermula dengan khayalan yang bertingkat-tingkat, memisahkan diri dengan dunia nyata semata-mata untuk melahirkan seribu satu perasaan yang terselindung.Radang, suka, tawa, duka akan di apungkan lalu di kias dalam nada yang berbeza tetapi berjejak.

Nota untuk dia yang cintai :
"Abang cuma menulis, berpandukan pada perasaan yang tiba-tiba lahir tanpa apa-apa kenangan.Maafkan abang jika catatan ini menimbulkan syak yang pelbagai resahnya."

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...