December 26, 2010

Hanya Dia

“Kau tahu Raudah, aku semakin lupa dia”.
Wajah Ayu membungkam, murung dan kelopak mata yang sering di warnakan biru itu semakin hilang serinya.
“Kau ada orang lain Ayu?” Raudah mengacuh soalan. Cermin matanya di angkat sedikit, menjungkit.Di renungnya wajah Ayu. Satu persatu di halusi. Wajah rakan baiknya yang sedikit masa lalu selalu membenihkan bahagia.Alis mata Ayu nampak semakin sembab.Dalam diam, Raudah risau.
Ayu diam. Gerak tari angin yang meniup puluhan daun kering berpusar-pusar, lalu menerbang beberapa helai daun kering yang terhimpun di laluan pejalan kaki berhadapan tasik.
“Aku cuma ada Amir. Khairul cuma kawan, tidak lebih dari seorang kawan.”
Raudah bersuara.Suaranya sedikit berubah.Sudah ada sedikit esak.
“Aku tengok kau selalu keluar dengan Khairul”, Raudah cuba mengumpan.
“Cuma kawan, kan aku dah cakap”.
“Yelah, mungkin kau tak sedar yang perasaan kau sudah terumbang-ambing”, Raudah mengasak lagi.
“Aku tahu apa yang aku buat Raudah,”jawab Ayu.
“Aku memang rapat dengan Khairul, dia juga pernah berterus terang yang dia sayangkan aku tapi dia boleh terima bila tahu aku tunangan orang,” sambung Ayu lagi.
“Kita ni perempuan Ayu, hati kita cuma satu dan tak mungkin kita mampu menyayangi dua orang lelaki dalam satu masa. Kau sayang Khairul?” Raudah membetulkan lagi cermin matanya.Tudung putih yang di pakainya di kipas-kipas, habuk mudah hinggap dan mengotorkan tudung putih itu.
“Entah le Raudah, aku sendiri tak pasti perasaan aku pada Khairul”, jawab Ayu. Dia merenung permukaan tasik yang teroleng-oleng airnya.
“Yang aku tahu, aku langsung tak berperasaan pada Amir sekarang. Sudah banyak kali aku tolak permintaannya untuk berjumpa.Aku tahu, Amir semakin rindukan aku, tetapi aku tak mampu berterus terang pada Amir sekarang,aku buntu Raudah. Kau rasa aku kena buatan orang ke Raudah”.  Ayu mula meluahkan.
" Keluarga kau tak suka Amir kan," tanya Raudah lanjut,
"Mak aku, kau kenal mak aku kan?" Hanya itu yang mampu di jawab Ayu.
Semenjak Ayu dan Amir berkawan lagi, memang ibu Ayu tidak berapa bersetuju dengan pilihan anak bongsunya itu.Mengenangkan cuma Ayu sahaja anak perempuan yang dia ada, dengan berat hati ibunya tetap menerima dengan berat hati.



* Untuk edisi penuh...tungguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.......




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...