October 07, 2009

DIA

DIA,ada ketika yang tidak di minta, akan datang melenggang senyum.Dia membawa jiwa belayar jauh dari dasar.Terapung-apung di antara khayal dan nyata.
Dia sentiasa riang.Dia sentiasa mempersona.Separuh kegelisahan akan di telan oleh senyum dia.
"Aku sentiasa ada, pada saat jiwa kau meronta-ronta". Bicaranya pada suatu ketika.
Detik itu, dia terlalu membahagiakan.Dia memenuhkan ruang rongga jiwa.Putaran masa tidak terhenti selagi dia ada ada di sisi.Dia terlalu petah berbicara.Langgam ayatnya menenggelamkan kusut minda.Senang sekali dengan dia.
Untuk seketika, dia hilang,lalu muncul secara tak terduga.Dia bukan lagi dia yang dulu.Terlalu kasar lontaran suaranya.Dia seakan mahu memamah setiap insan kerdil.Dia tidak lagi menyenangkan.Dia pantas mengapungkan getar suara,jeritan tanpa nada.Hanya laungan tanpa dapat di tangkap apa maksudnya.
Dia tidak lagi tewas dengan pujukan manja.Hatinya benar-benar membeku dan tepu.Pada dia, tiada lagi ruang bicara.

"Aku mahu kau tahu, kadang aku gembira,kadang aku ketawa, kadang aku berduka, kadang aku juga menangis".
Dia menyampaikan isi jiwa pada suatu ketika yang tak tersangka.

Dan aku...
Aku tetap mahu dia yang dulu.

1 comment:

Muhammad Hilmi said...

hmm...sungguh bermakna....walopun pendek tp best. kalo citer panjang lg best kut..hehee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...