February 15, 2009

This Is Confidential...

“This is the confidential!”
Semua yang ada di dalam bilik mesyuarat itu terhangguk-hangguk,tanda faham.Kerut mukanya jelas memaparkan bahawa berita itu sesuatu yang maha besar rahsianya.Tidak sesiapa pun yang berada di dalam lingkungan bilik itu boleh menyuarakan apa-apa.Semuanya hanya menganguk.Semuanya perlu faham dan patuh.
“Itu rahsia besar”, ulangnya lagi.
“Saya tidak akan teragak-agak mengambil tindakan kepada sesiapa yang membongkarkan rahsia ini, faham!”bentaknya lagi.Tutur amaran itu berulang kali di katakannya, berulang-ulang dalam rangkap dan nada yang sama.

Nun jauh di hujung Asia, satu mesyuarat yang di pengerusikan oleh Chief Executive Officer di hadiri oleh semua Pengarah Urusan semua cawangan turut juga menjemput puluhan wartawan dari serata dunia sedang di adakan.Mesyuarat tersebut membincangkan tentang fenomena perniagaan baru yang akan di jalankan di sebuah negeri di tengah-tengah Semenanjung Malaysia.Wartawan-wartawan yang di jemput sedang giat mencatat setiap butir bicara yang di bincangkan oleh delegasi.Langkah dan perancangan perniagaan itu di terangkan dengan jelas.Bulat-bulat jugalah para wartawan mencatat dan akhirnya catatan tadi akan di muatkan di dada akhbar dan ruang bicara internet.

Seminggu kemudian, dengan tergesa-gesa dia memanggil lagi kakitangan yang ada untuk bermesyuarat.
Bilik mesyuarat yang sentiasa dingin dengan penghawa dingin itu sudah terasa bahangnya.Peluh merenik-renik di muka.
“Saya mendapat maklumat, sudah ramai kakitangan bawahan dan orang luar yang tahu tentang perancangan peluasan perniagaan kita” dia berdiri sambil mencekak pinggang , merenung setiap manusia yang berada di dalam bilik mesyuarat itu.
“Saya yakin, ada di antara kita yang menyebarkan rahsia ini”, sambungnya lagi.
“Rahsia apa?”Tanya seorang kakitangan yang kerdil dan hitam.
“Kita sudah bincangkan minggu lepas.” Dia meninggi suara, bulat matanya memandang semua yang ada.
“ Saya terbaca di dalam akhbar 3 hari lalu”. Terang seorang yang lain.
“Encik meminta kami semua merahsiakan pelan perniagaan syarikat tapi dalam masa yang sama berita itu sudah tersebar di akhbar dan internet”, tambah lelaki bertubuh kerdil dan hitam.
“Saya pun membaca berita tersebut di dalam internet”. Tambah pula seorang yang lain yang berkaca mata dan bertubuh gempal.
“Hah! Bagaimana semua orang boleh tau.”Tanyanya garang.
“Sekarang dunia tanpa sempadan,semua maklumat di hujung jari….”seorang gadis kecil menjawab antara dengar dan tidak.
“Awak yakin berita itu tepat?”, dia menyoal gadis tadi, masih dengan gaya egonya.
“Ya, saya cukup yakin kerana wartawan ada etika kerjanya, sama macam kita”, terang gadis itu.
Dia ternganga, timbul seribu satu persoalan.Bagaimana semua orang boleh tahu.Sedangkan itu rahsia besar.
“Lagi sekali saya beritahu, ini rahsia besar”, dia berlalu menuju ke pintu dan hilang di balik cermin gelap bilik mesyuarat meninggalkan semua yang berada di dalam bilik itu dengan seribu satu persoalan….
“Bolehkah kita menutup mata semua pembaca internet dan surat khabar dari membaca berita ini…?”Tiba-tiba gadis India yang diam sejak awal mesyuarat itu bersuara.

Nota : Cerita ini lahir dari kekecewaan saya terhadap beberapa insiden yang sedang dan telah berlaku di tanah air.Kekuasaan pemerintah memainkan sentimen dan kenyataan media arus perdana yang kadang-kala berat sebelah telah menghalang rakyat mendapat gambaran sebenar isu besar yang sedang bergolak.Rakyat di hidangkan dengan berita yang membutakan minda dari kebenaran.
Bersandarkan kepada kebenaran inilah, saya amat menyetujui konsep Individu Merdeka sistem Libertarianisme yang menekankan kepada kebebasan individu.Prinsip individu merdeka ini selaras dengan keyakinan kita bahawa Islam datang untuk memerdekakan manusia daripada perhambaan sesama manusia agar seseorang Muslim itu boleh memperhambakan diri kepada Allah semata-mata. Sebagai seorang Muslim, saya melihat mereka yang memperhambakan manusia lain seolah-olah cuba merampas tempat Allah dalam kehidupan manusia.
Paling penting sekali, konsep individu merdeka bermaksud kerajaan tidak boleh masuk campur dalam hal-hal peribadi seseorang rakyat.
Dan, yang maha pentingnya adalah kebebasan rakyat untuk mendapatkan kebenaran!

"Hai orang-orang yang beriman bertaqwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar." (Al-Ahzab ayat 70)

1 comment:

Shahrulrock said...

Sukar sangat ke untuk menerima kebenaran?Terlalu kelat untuk yang terasa.
Gara-gara catatan "This Is Confidential" ini, saya "di nasihati" untuk lebih beretika dalam menyampaikan utusan jiwa.
Apa etikanya?
Perlukah menyembunyikan kebenaran?
Manusia dengan pelbagai cerita egonya...biarkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...