February 07, 2009

Ahhh...politik memang begitu.

POLITIK PERLEMBAGAAN - ABDUL AZIZ BARI ; Sumber rujukan ketika situasi poltik serba kalut.


Tergerak hati saya untuk menulis tentang kegentingan politik di Perak.Idea yang awalnya terhimpun gagal di sudahkan kerana perasaan meluat pantas mengusai diri.Sebagai seorang yang selalu melaungkan prinsip “apolitical”(tidak berpolitik), cumanya sering melihat politik dari luar “sangkar”, kegentingan politik Perak kali ini memaksa juga untuk menulis, biarpun sedikit.
Permulaan episod “cilok”ADUN oleh Barisan Nasional membuat saya sedikit melenting.Bukannya marah kerana Pakatan Rakyat kehilangan kuasa, tetapi kecewa kerana hak memilih yang ada pada rakyat di khianati oleh individu yang terlibat.Timbul pula pertanyaan pada diri sendiri,"apakah saya akan melenting juga bila ADUN dari BN melompat ke Pakatan Rakyat?"."Adilkah untuk rakyat yang memilih?Apa kata mereka?"Usah jawab, cuma fikirkan sendiri.Masing-masing ada jawabnya.
Secara peribadi,saya menyifatkan situasi "lompat-melompat" ini sebagai krisis moral ahli politik dan secara langsungnya kenyataan seorang ustaz yang saya kenali ketika mengikuti kelas tajwid itu hampir-hampir kebenarannya.Kata ustaz lulusan dari Al-Azhar tersebut, “orang politik adalah manusia yang sukar sekali untuk di percayai”.Walaupun mungkin tidak 100% tetap, tetapi kebenaran dari kenyataan ustaz tersebut tetap ada.Dan saya masih lagi meyakini bahawa kebanyakkan-tidak semua-ahli politik lebih memperjuangkan kuasa dan “temolok”sendiri dari memperjuangkan nasib rakyat.Apa sahaja yang menjadi halangan untuk mereka berkuasa akan di tepis dan di kesampingkan semata-mata memenuhi agenda masing-masing.Ahh..politik memang begitu.Yang lebih menggusarkan saya bila mana sesetengah individu yang menyifatkan “imannya”lebih dari iman individu lain sanggup mencaci dan melemparkan kata-kata kesat terhadap sesama insan seagama semata-mata berlainan fahaman politiknya.Barangkali juga, mereka terlupa sabda Rasulullah S.A.W. yang maksudnya: "Janganlah setiap kamu menjadi orang yang tiada pendirian dan berkata:"Saya dengan orang, jika mereka berbuat baik, nescaya saya berbuat baik. Dan jika mereka berbuat jahat, nescaya saya berbuat jahat. Tetapi biasakan diri kamu, jika orang berbuat baik, berbuat baiklah, dan jika mereka berbuat jahat, elakkan kejahatan mereka'.(Riwayat at-Tirmidzi).Ah..politik memang begitu.Iman mudah di hakis kerana ketaksuban berpolitik.
Saya juga teramat sedih bila orang Melayu sendiri gagal mengawal emosi, sehingga titah DYMM Sultan Perak yang mahukan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin melepaskan jawatan Menteri Besar Perak juga turut tidak di endahkan.Karpal Singh yang sombong dan kurang ajar telah menyatakan pendiriannya(juga pendirian Pakatan Rakyat),bahawa beliau akan menyaman baginda Sultan Perak kerana baginda Sultan bertindak melampaui bidang kuasanya untuk mengisytiharkan kerajaan Pakatan Rakyat di negeri itu sebagai tidak sah.Kononnya, keputusan baginda tidak demokratik.Perlembagaan tidak boleh di salahkan sekiranya Sultan memilih jalan yang selamat dengan memberi kepercayaan kepada individu yang baginda percaya boleh mentadbir negeri di bawah naungannya.Apa lagi yang akan ada pada bangsa Melayu jika Raja-Raja Melayu itupun di tentang semata-mata tamakkan kuasa dan kurang pertimbangan akal.Ah..politik memang begitu.
Saya pernah catatkan sebelum ini, ketika bahang PRU12 masih terasa. Jawatan politik adalah satu tragedi yang tidak boleh dielakkan. Selepas kemenangan, akan datang kekalahan. Yang bernasib baik mungkin mati semasa memegang jawatan. Yang tidak beruntung akan dihantui kekalahan itu sepanjang hidup mereka.Bagaimanapun, politik dalam konteks orang Melayu di Malaysia melampaui kepentingan perseorangan. Kekalahan banyak kerusi bakal membawa pembaharuan,kerana politik bukan sekadar kisah peribadi. Politik bagi orang Melayu lebih besar daripada isu jawatan dan individu, kerana ia soal ketahanan kuasa bangsa.
Sebagai makhluk yang di kurniakan akal, gunakanlah ianya dengan sebijak mungkin.Majoriti tidak semestinya betul dan minoriti tidak semestinya salah.Mungkin juga semua episod ini dugaan dariNya untuk menguji iman dan ketaatan kita kepada pemimpin.
Ahhh…politik MUNGKIN memang begitu….

1 comment:

Anonymous said...

how's life ? shahrulrock.blogspot.com blogger discovered your site via yahoo but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have discovered website which offer to dramatically increase traffic to your website http://mass-backlinks.com they claim they managed to get close to 4000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my website. Hope this helps :) They offer most cost effective services to increase website traffic at this website http://mass-backlinks.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...