June 27, 2007

Mentor




Senang sekali bila saya dapat membaca karya-karya A.Samad Said ,serasa saya sedang berbicara dengan sang pencerita yang telah membuka pekung-pekung keinginan untuk saya menjamah makanan jiwa,lalu di saya di umpan pula dengan keakraban bahasa dan jadilah sang pencinta karya sastera.Saya masih lagi teguh berusaha untuk mendapatkan senaskah Daerah Zeni.Kirimkan saya khabar dan berita jika masih ada lagi sisa-sisa novel ini.Saya mahu Daerah Zeni menjadi koleksi bernilai di kamar bacaan saya.
Saya sebenarnya sudah membaca Daerah Zeni,lama dahulu,ketika dalam usia 14 tahun(mungkin!).Seingat saya,bacaan saya ketika itu agak mendatar,tiada apa-apa penyerapan yang mampu membina halusinasi untuk mendorong saya menjadi seorang yang pengingat.Buku tersebut ketika itu hanya "di pinjam"dari seorang saudara yang saya panggil Mak Su Aishah(sekarang beliau seorang guru di Alor Setar),ketika itu juga saya terpaksa "menyorok"bahan bacaan yang sebegini dari pengetahuan abah.
"Keseronokan"membaca tersebut,mula terbawa-bawa sehingga saya memahami bahawa sastera,atau bacaan adalah suatu pengembaraan rohani yang mudah untuk saya teladani.
Mungkin dengan kejutan-kejutan dari novel dan karya Pak Samad juga banyak menyedarkan saya bahawa penderitaan dan kesusahan kita sekarang ini adalah kerana himpitan kebendaan....(kata-kata dari Pak Samad yang saya akui kebenarannya.)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...