October 02, 2011

Hujan II

Sejak beberapa minggu yang lalu, cuaca semakin tidak menentu. Perancangan untuk beberapa agenda peribadi juga sering terkaut dalam duka. Cuaca pagi yang di simbah bahang panas selalunya di sambut petir dan hujan pada petangnya atau sesekali hujan mencanak gila pada tengahari. Sering juga saya membebel seorang diri untuk santapan halwa telinga, tetapi segera di waraskan bila menyedari bumi ini hak Dia.


Ketika saya menaip catatan ini, hujan masih lagi rintik setelah di siram dengan air yang mencurah-curah tanpa henti hampir 1 jam ; sebelumnya langit kelihatan membiru, tanda bahawa hujan akan mula turun pada penghujung petang membawa sehingga ke malam. Tetapi, itulah perancangan Dia. Tanpa sedar, sudah ada manik-manik halus menampar cermin kereta ketika perjalanan pulang ke rumah usai mengerjakan sepinggan nasi mamak berlauk kari kambing yang baunya melekat di jari, santapan tengahari lelaki "bujang sekejap" seperti saya.
Dari beberapa titisan yang melunjur laju di permukaan cermin hadapan kereta, ianya semakin menenggelamkan kuapan 'wiper' cermin. Akhirnya, saya kebasahan setelah meletakkan kereta di bawah rimbunan ceri di depan rumah.
Setelah menyalin pakaian, secawan kopi di bancuh mengikut selera lelaki urban-penuh artistik sifatnya- berlawanan dengan kain pelekat yang di sarung.
Saya melihat rintik hujan, menghumban segala bahang panas yang di bawa air melalui longkang.
Aliran perasaan juga turut teroleng selari dengan derasnya air yang merentap sunyi ketika titisan hujan tadi mencecah bumbung rumah.
Satu-satunya perkara yang saya suka tentang hujan adalah suasana setelah hujan turun di tengahari. Dingin dan menyejukkan. Bau khasnya yang membuatkan saya tenang. Bahkan, saya mempunyai fantasi sendiri dengan suasana setelah hujan di tengahari. Setiap membayangkannya saya tersenyum sendiri.
Hujan, selalunya menghukum perasaan halus saya lalu saya tunggu ketika saatnya matahari muncul tanpa henti.
Hanya Dia yang tahu, ya...hanya Dia yang tahu.
Dan setiap dari kita pasti memiliki cerita tentang hujan. Hujan dan kenangan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...