November 12, 2013

'Tut..tut....tut...tuttttt...."


'Tut..tut....tut...tuttttt...."

Begitulah penamat untuk perbualan yang berlangsung tidak sampai 10 minit di antara saya dengan seorang lelaki yang secara mendadak menghubungi saya melalui panggilan telefon.

Lelaki itu, dalam sangkaan saya mungkin sekitar usia 30an, kurang lebih dari usia saya. Dia melulu memberi salam.
"Assalamualaikum tuan. Saya Ha**m dari syarikat Ukh**h Travel and Tours. Saya nak tawarkan peluang percutian untuk tuan sekeluarga."

Saya tidak sempat menjawab salam, dia lebih dahulu memberi penerangan. Saya pasang telinga.

"Nombor telefon tuan terpilih sebagai nombor bertuah. Digi sudah maklumkan kami, tuan antara pengguna yang setia. Jadi kami nak tawarkan peluang tuan bercuti di Gold Coast bersama keluarga selama 4 hari 5 malam. Penginapan dan tiket penerbangan kami sediakan. Itu pun tuan cuma perlu jelaskan 10% saja."

"Kejap lah encik. Bagi peluang saya bercakap boleh?"
Saya menaikkan nada suara, agar berpeluang untuk saya bercakap.

"Ya, ada apa soalan tuan?"

Saya menarik nafas, paling dalam.
"Ni, saya tak pernah guna Digi, saya cuma gunakan Maxis sejak dulu-dulu. Encik mamai ke?"

Talian terputus.

Nampak?
Mahu menipu pun perlulah gunakan akal.
Yer dak?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...