June 23, 2014

Catatan Pengingat

Foto Kredit : Ikhsan Google
Saya ingin mencatatkan segalanya tentang diri saya, pengalaman pahit manis saya, dari yang sekecil-kecilnya hinggalah yang sebesar-besarnya lalu dibukukan.
Itu impian saya sebenarnya.

Saya ingin menjadikan catatan itu suatu pengingat betapa saya pernah hidup dan dikurnia pelbagai rasa, dihadiahkan dengan pelbagai pengalaman. Tidak sedikit dari pengalaman itu mengajar saya erti hidup, erti memberi dan menerima.

Kegembiraan saya, kedukaan saya, semua itu saya akan tumpahkan, saya akan jalinkan agar ianya mewakili sifat diri saya yang sebenarnya.
Segala yang tersembunyi, segala yang saya rahsiakan(?) akan cuba saya coretkan. Saya mencuba menitipkan keikhlasan maha tinggi.
Itu kehendak saya, yang bertahun saya simpan.

Seboleh mungkin, biarlah hasilnya nanti mampu mendekatkan pembaca dengan penulisnya-begitu-saya impikan dan saya sendiri kurang yakin kemampuan saya untuk melakarkan keseluruhan kehidupan saya.
Ada beberapa perkara-mungkin-perlu saya sembunyikan, ianya lebih bersifat peribadi.
Dan ada saranan dari seorang sahabat agar saya turut mencatatkan pengalaman saya mencari "sesuatu" selama sembilan tahun, pengalaman saya sebelum sembilan tahun itu sendiri dan apa yang saya pelajari dari "sembilan tahun" itu.
Saya katakan pada beliau, "pencarian selama sembilan tahun, dan pengalaman lima tahun sebelum bermulanya sembilan tahun itu tidak setanding pengalaman mendakap bermesra dengan "rasa" selama empat tahun terakhir ini. Tidak sama. Sembilan tahun ditambah lima tahun yang menjadikan semuanya empat belas tahun tidak mampu menandingi sesuatu yang aku "rasa" selama empat tahun, terakhir."

Sahabat tadi diam.
Sungguh, dia tidak mengerti.
Biarlah, masing-masing tahu apa masing-masing rasa.

Terdetik juga dalam hati saya untuk membiarkan segalanya(pengalaman hidup saya) berakhir begitu saja tanpa ada apa-apa catatan.
Tetapi, muncul pula suatu rasa yang lain dalam diri saya.
"Apa yang kau mahu tinggalkan untuk mereka pelajari?"

Itu.
Pertanyaan itu meyakinkan saya bahawa saya perlu tinggalkan sesuatu.
Sesuatu yang sekian lama tersembunyi dan memerlukan satu catatan sebagai pengingat.

1 comment:

Anonymous said...


moga kesemua catatan menjadi catatan terindah....AL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...