June 24, 2014

Melakar Kata


Kira-kira empat tahun yang lalu, saya pernah melakar draf awal untuk sebuah cerpen, atau mungkin bila dikembangkan boleh menjadi satu novel. Kira-kiranya begitulah.

Draf yang saya lakarkan itu mengisahkan percintaan terlarang di antara seorang wanita muda yang sudah berkahwin secara senyap-senyap(dia sembunyikan dari pengetahuan ahli keluarganya) dengan seorang lelaki yang juga sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak, usia kurang lebih 13 tahun. Mudahnya, wanita muda ini menjadi isteri kedua.

Dia seorang wanita muda yang energetik, mempunyai kelulusan tinggi dan cantik paras rupanya(saya membayangkan dia manja, romantis, mempunyai bibir seseksi Angelina Jolie, tubuhnya sedikit berisi seperti Ziela Bakarin dan suara yang meluluhkan hati).

Untuk menambahkan rasa, saya mengaitkan pula wanita muda tadi dengan seorang lelaki yang juga turut mempunyai seorang isteri dan ketika itu saya masih memikirkan sama ada lelaki itu mempunyai anak atau tidak.
Dia membandingkan lelaki yang baru dikenali itu dengan suaminya, kesanggupan lelaki itu untuk melayan setiap kemahuan, mendengar dengan penuh teliti setiap luahan perasaan dan dia merasa lebih "wanita" bila bersama lelaki tadi.

Wanita muda ini terpaut, atau dalam kata lainnya layu dipangkuan kekasih gelapnya, lalu memahat janji untuk hidup bersama, dalam apa cara sekali pun.
Dan si lelaki itu pula dengan sepenuh hati menyintai wanita tersebut. Dia cuba memberi segala yang terbaik walau dia sendiri tahu wanita ini masih bersuami.

Dan seperti hal-hal yang lain, saya mudah diresapi perasaan. Akhirnya saya hanya membiarkan draf ini berdebu tetapi saya masih lagi ingat dengan kukuh setiap perincian yang ingin saya lakarkan, menjalinkan patah kata dengan taburan perasaan. Hingga sampai kepada satu titik, saya katakan kepada diri sendiri, "apa lagi yang mahu ditulis?". Saya kontang ilham.

Itu cerita empat tahun yang lalu.

Sekarang, saya dalam proses mencari bahan untuk kembali menulis, mencatatkan sesuatu yang saya rasakan perlu. Dengan lebih bijak juga saya cuba lari dari sesuatu yang berperasaan, cuba mengangkat sisi kehidupan manusia yang hilang tujuan hidup, pencarian antara dunia dan Tuhan.

Mahu juga saya katakan bahawa tulisan itu nanti tidak terlalu Islamik-saya bukan penggemar karya Habiburrahman El Shirazy-tetapi saya mahu menjadi seperti Robert Penn Warren yang menulis All the King's Men.
Bagaimana pemenang anugerah Pulitzer ini melakarkan kehidupan manusia yang sering berhubung dan mengakui bahawa semua tindakan akan mempunyai akibat dan adalah mustahil bagi seseorang individu untuk berdiri menyendiri dan cuma menjadi pemerhati dalam kehidupan.

Begitulah impian saya-untuk menulis-merakam-dan tidak berimpian untuk menang apa-apa anugerah tetapi lebih kepada catatan sebagai pengingat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...