June 25, 2014

Dia IDA


Saya tidak ingat bila, mungkin dua bulan lepas, atau mungkin juga tiga bulan yang lepas bila mana secara mendadak Arafat Hambali menghubungi saya menerusi kiriman mesej di WhatApps.
"Bang, adik nak terbitkan buku puisi." 


Kurang lebih setahun yang lalu, saya pernah menghantar 40 karya asal Arafat Hambali kepada pihak bahagian penilaian Institut Terjemahan Buku Malaysia(ITBM) untuk dinilai dan diterbitkan oleh mereka malangnya karya itu ditolak, bukan kerana tidak berkualiti tetapi kerana beberapa masalah teknikal (terutamanya dari segi penggunaan bahasa).
Bertitik tolak dari situ, saya yakin suara hati anak muda ini perlu diberi tempat, perlu dikongsi dan dinikmati.
Dan kini dia muncul lagi, dengan suara hati yang lebih segar, lebih berani tetapi bersantun.


Arafat Hambali,  anak muda yang saya kenal, sering menyantuni saya seperti abang kandungnya sendiri.
"Baguih. Bila? Berapa ketul puisi? Siapa nak terbitkan?"
Saya tidak menunggu lama untuk membalas mesej beliau.

Soal jawab pun berlangsung sehinggalah dia mengirimkan email yang mengandungi puisi karya beliau dan seorang gadis bernama Ida Syamila, bakal suri hidupnya.
Saya mula "bertukang", membetulkan mana yang perlu hinggalah akhirnya saya katakan kepada Arafat, "dik, hang dah boleh lawan dengan Jimadie Shah Othman dah ni. Memang orang Perlis ni ada nafsu pelik dalam berkarya."


Sebelum ini, saya sering meletakkan kumpulan puisi Helo-Helo Kepada Bush karya Jimadie Shah Othman sebagai penanda aras puisi generasi muda. Saya juga bersetuju bila Roslan Jomel menyatakan bahawa "Jim tidak berkecenderungan memberikan sajak puitis. bahasa yang rapi, metafora yang indah dan diksi yang kelihatan diatur agar bernada merdu bertujuan mengganggu artistik pembaca. itu bukan perwatakan sajak-sajak Jim seperti yang dimaklum. itu sajak untuk menambat hati juri sayembara." (Rujuk di sini)
Sewajarnya, Arafat secara sedar atau tidak cuba dan sedang membariskan puisi-puisinya setanding dengan karya Jimadie. Ini bukan puisi untuk sayembara!

"Bang, nak letak tajuk apa?" Dia ajukan soalan kepada saya, ketika proses suntingan hampir selesai.
"Bab-bab tajuk ni abang fail lah!" Saya kurang berbasa basi. Memang jujur saya akui, saya tidak lekas memberi tajuk. 

"Tanya Ida." Cadang saya.
"Baik bang. Dia Ida ok ke bang?" Dia masih lagi mencuba mengumpan saya, untuk memberi idea, mungkin.
"Lantak lah. Ok juga kot. Setuju." Saya beri kata putus, dalam pertimbangan yang tidak selaras neraca akal.

Kemudian, pada satu waktu yang lain, lama setelah saya sudahkan amanah yang diberikan oleh anak muda yang menyanjungi Pak Samad dan Chairil Anwar ini, dia menghubungi saya lagi(perlu diingat, setiap hari kami-termasuk Helmy Samad-akan berhubung), kali ini dengan rasa yang mudah untuk saya fahami.

"Bang, buku sudah siap!"
Ketika itu, dia masih jauh di sana, di hujung Semenanjung Malaysia dengan bersempadankan negara Thailand, sedangkan saya di pusat peradaban manusia(kononnya)Kuala Lumpur,  namun saya menangkap kegembiraan yang dia sampaikan.
Dia mendakap impian, sesuatu yang dia idamkan, ingin ada buku yang mengumpulkan karyanya sendiri. Dan dia sudah boleh tersenyum bangga, sambil mengadap pokok-pokok padi yang mula menghijau.

Memetik ungkapan puisi bertajuk Kehidupan.
"Kehidupan ini terlalu mendesak
untuk sekuntum bahagia
atau sejambak derita
rasanya tetap membuak."

Nota :
Dia IDA diterbitkan oleh Bawah Pohon Rendang
Prakata oleh Pyanhabib Rahman, ulasan oleh Roslan Jomel dan Aisyah Rais
80 buah sajak + CD yang memuatkan 10 buah sajak
Harga RM 25:00 tidak termasuk pos.
Untuk tempahan boleh berhubung di nombor 011-1437 3539 dan pembayaran boleh dijelaskan melalui akaun CIMB 10050007884206 atas nama Cik Majidah Syamila.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...