March 28, 2008

Bukan Tsunami,tapi rakyat dah cerdik....

Pilihan Raya Umum ke 12,satu episod hitam dalam sejarah Barisan Nasional sepanjang 50 tahun kita merdeka.Barisan Nasional di bawah pimpinan Perdana Menteri Dato’Seri Abdullah Ahmad Badawi telah kehilangan kuasa untuk mentadbir lima negeri.Siapa yang harus di persalahkan?Adakah pemimpin atau pengundi?
Pengundi tidak bersalah.Mereka menunaikan kewajipan,memilih pemimpin yang mereka percaya,yang dapat membantu mereka dan mentadbir negeri untuk hidup selesa.
Ada juga pengundi yang menyahut cabaran yang di beri oleh Perdana Menteri untuk menghentikan demonstrasi jalanan dan menggunakan peti undi untuk menyuarakan ketidakpuasan hati.
Kita dapat lihat,pengundi-pengundi yang memangkah Dacing pada 2004 telah beralih dengan memilih mana-mana parti pembangkang walaupun mereka sendiri kurang kenal dengan calon parti pembangkang terbabit.Semuanya di lakukan tanpa rasa bersalah. Pengundi-pengundi yang memilih pembangkang kali ini,bukan kerana mereka menyokong parti tersebut,tetapi kerana sudah meluat,muak dan marah terhadap BN.
Sebelum pembubaran kabinet lagi, rakyat sudah mula menuntut angin perubahan tetapi dek kerana kesombongan politik maka ia telah melindungi mata sesetengah pemimpin daripada merasai kemarahan rakyat itu.
Isu Dato’Seri Anwar Ibrahim pada saya sudah tidak relevan lagi dengan kekalahan mengejut ini.Contohnya, BN hilang kuasa di Terengganu pada 1999 kononnya kerana faktor sentimen rakyat terhadap Anwar ketika itu. Kenapakah kali ini BN tidak jatuh lagi sekali di Terengganu ketika Anwar berada di luar penjara Saya melihat kekalahan ini berpunca dari isu kenaikan harga minyak dan kenaikana harga barangan keperluan. Kenaikkan harga petrol sebanyak lima kali dalam tempoh tidak sampai 2 tahun dan kali terakhir ia di naikkan pada 28 Februari 2006, telah meletuskan perasaan marah dan geram di kalangan rakyat. Bayangkan, dalam tempoh empat tahun di Kedah sahaja berlaku penghakisan sokongan terhadap BN yang begitu dahsyat. Wujud peralihan undi yang beralih daripada menyokong BN kepada menyebelahi PAS dan PKR pada pilihan raya kali ini.
Kerajaan mungkin mempunyai alasan tersendiri mengapa ia tidak mampu terus menampung subsidi petrol.Seingat saya, pada Februari 2006 kerajaan memberi alasan penjimatan RM4.4 billion setahun daripada subsidi petrol ekoran kenaikkan 30 sen/liter boleh di gunakan untuk projek kemudahan dan membantu rakyat.Malangnya, di kalangan rakyat biasa mereka gagal mengesan dan merasai keberkesanan projek yang di katakan kerajaan.Kesan kenaikkan harga petrol merupakan himpitan yang benar-benar membuat keadaan poket semakin tenat dan hidup lebih susah jika dibandingkan dengan 4 tahun lalu.Kenaikan tarif elektrik,ikan dan barang keperluan dapur juga susu untuk anak yang mendadak melonjak telah membuatkan para pengundi menggunakan kuasa untuk memilih yang berada di tangan mereka dan mereka secara tidak langsung telah menghantar mesej kepada pemimpin atasan bahawa rakyat mahukan perubahan dan kesenangan.
Walaupun kerajaan cuba menutupi kemarahan rakyat dengan memberi petunjuk ekonomi seperti nilai dagangan luar berjumlah trillion ringgit dan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar mencecah 7 peratus,ianya gagal diterjemahkan oleh kerajaan dan di persembahkan dalam bentuk kemakmuran untuk rakyat .
Sebagai perantara antara pihak kerajaan dan rakyat,wakil rakyat seharusnya menangani masalah ini dengan bijak dan lebih berkesan.Kurang benar rasanya wakil rakyat yang sanggup turun ke akar umbi bagi menerangkan masalah ekonomi negara kepada sekumpulan rakyat yang di wakili.Suka untuk saya katakan,wakil rakyat hanya akan “tunjuk muka”bila menjelang pilihanraya atau pemilihan pucuk pimpinan UMNO sahaja.Masalah rakyat kadang kala bukan masalah mereka tetapi masalah negara perlu di kongsi bersama rakyat. Rakyat menghukum berdasarkan analisa mereka sendiri.Rakyat sekarang sudah bijak dan mampu membuat pertimbangan yang sewajarnya dalam menilai kebolehan kerajaan untuk memuaskan hati mereka. Dan ini bukannya tsunami politik Malaysia tapi gaya baru pengundi yang mahukan perubahan.Hidup perlu berubah....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...