March 27, 2008

Kisah Pilihan Raya Umum ke 12


Tengahari 20 Mac 2008 bersama isteri dan anak yang berusia 9 bulan,sayaberkesempatan meluangkan masa bertemu rakan-rakan lama yang saya gelarkan "Generation of CM(central market)".Acara santai ini di adakan di Starbuck Cafe KL Sentral.Lebih banyak bicara tertumpu kepada PRU12,kesan dan tindakan pengundi,halatujumelayu dan selalunya di sulami dengan gelak ketawa.Yang menarik perhatian saya,bila seorang rakan dari Kelana Jaya berceritatentang jiran beliau,seorang pesara dari sebuah jabatan kerajaan.Ceritanya,pesara ini sebelumnya tidak pernah melepaskan peluang untukmengundi barang sekalipun.Bagi beliau,mengundi adalah hak yang di tuntut,seakan sama dengan solat dan puasa.Namun,pada 8 Mac dia membuat pilihan berdiam diri di rumah,tidak keluar untuk mengundi walaupun pada 4 tahun yang lalu dia dengan senang hati dan bersemangat tinggi telah keluar rumah awal-awal pagi bagi membuang undi dan telah memenangkan seorang calon Barisan Nasional di Parlimen Kelana Jaya.Itu cerita 4 tahun lalu.Menurut rakan saya tadi,sebelum keluar mengundi pada pagi 8 Mac, beliau sempat bertanya pada pesara tersebut yang waktu itu sedang asyik menyiram pokok bunga di halaman rumah.Jawab pesara tersebut "malas nak p,biaq la BN kalah kali ni,meluat sungguh aku dengan pak lah.Harga minyak naik,harga barang-barang dapur naik sampai upah gunting rambut pun naik,tapi gaji anak aku yang keja kat Shah Alam tu dok mcm tu juga.Dulu bayaq tol RM1.50 nak p keja,la ni kena bayaq RM2.10.Dulu tiap2 bulan dia hulur RM150 bagi kat makcik hang(bini pesara),la ni haram tak bagi dah,balik pnjam lagi ada la.Kerajaan mcm ni ka hang nak pangkah?Suruh rakyat jimat cermat,dia ingat kita dok kampung kot,bole tanam sayur,naik kreta tak dak tol.Aku dengaq dia beli kapal terbang baru,tapi bila kat kita dia suruh jimat.Bini separuh cina dia pakai gelang separuh tangan juga.Masa mahathir dulu,dia selalu kata biaq kerajaan susah tak pa,tapi rakyat jangan susah.Pak lah ni dah terbalik,kerajaan senang,rakyat susah." Setelah terangguk-angguk mendengar luahan pesara tadi, rakan saya pun berlalu pergi untuk mengundi dengan hati yangberbelah bagi.Kata-kata pakcik pesara sebentar tadi terngiang-ngiang ketika beliau memegang pensil untuk membuat pilihan pada kertas undi.Dan cerita itu berakhir di situ,ketika saya tergesa-gesa meninggalkan meja kerana anak yang mula meragam dan isteri yang sudah bermuka masam.....
Sebaik sahaja selesai pilihan raya 8 Mac lalu,saya percaya pesara yang memprotes tadi menghela nafas panjang dan mengurut dada.Banyak pengajaran daripada pilihanraya umum ke 12 yang lalu ‐ kepada rakyat mahupun pemimpin. Kepada ahli-ahli politik yang kalah dan pemimpin yang hampir kalah, pengajarannya ialah jawatan politik adalah satu tragedi yang tidak boleh dielakkan. Selepas kemenangan, akan datang kekalahan. Yang bernasib baik mungkin mati semasa memegang jawatan. Yang tidak beruntung akan dihantui kekalahan itu sepanjang hidup mereka.Bagaimanapun, politik dalam konteks orang Melayu di Malaysia melampaui kepentingan perseorangan. Kekalahan banyak kerusi bakal membawa pembaharuan,kerana politik bukan sekadar kisah peribadi. Politik bagi orang Melayu lebih besar daripada isu jawatan dan individu, kerana ia soal ketahanan kuasa bangsa.Dalam politik, orang Melayu kini berdoa, barang dijauhkan Allah kuasa bangsaMelayu ditimpa tragedi, barang dijauhkan Allah bangsa Melayu hilang negeri lagi.Lima tahun lagi,kita undi lagi sekali.......
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...