November 04, 2009

BICARA HATI


Latar : Suatu petang di Taman Tasik Shah Alam

Kotak rokok tergeleng-geleng di atas permukaan air tasik yang jernih.Beberapa helai daun yang gugur ke dalamnya teroleng-oleng oleh hembusan angin, tiba-tiba saja riak air tasik itu menjadi sisik yang perlahan-lahan menghanyutkan daun tadi.Dua tiga ekor ikan yang berlegar juga serentak hilang. Matahari semakin mengalah, semakin kurang simbahan cahaya.Dua orang kanak-kanak yang mulanya bermain di gigi air mula kembali memanjat tiang besi buaian, bergayut-gayut dan ketawa terkekeh-kekeh.Jeritan mereka mengejutkan beberapa ekor burung gagak yang bertenggek di dahan pokok Pukul Lima berhampiran gerai makan.Terdengar kepak dan jerit burung, sambil terbang menghilang di celah-celah pokok yang semakin bebas melangit.Lampu-lampu taman mula terpasang dengan sendirinya.Empat orang anak muda yang baru selesai berjogging merehatkan diri di atas palang besi sambil berbual menghadap permukaan tasik yang semakin tenang airnya.

Saya merenung jauh ke dalam dasar kolam itu.Hanya sekadar renungan kosong.Terbayang betapa sempitnya hidup jika di takdirkan saya hidup di dalamnya, bersama decupan ikan yang tenggelam mengejut.Tiba saatnya, timbul kembali.
Saya merenung ke langit yang semakin gelap dan pandangan tertangkap pada sekawan burung gagak yang terbang menjauh. “Lihat burung itu, terbang pulang ke sarangnya tanpa ada satu pun penunjuk arah, tiba waktu kembali lagi ke sini….”
Aturan Tuhan memang begitu, bukan?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...