July 14, 2010

Lelaki Yang Dulu

Lama saya berdiam diri dari menulis blog. Seluruh masa senggang di habiskan dengan membaca beberapa buah buku, di antaranya meletakkan noktah pada The Last Juror tulisan John Grisham dan Advencer Si Peniup Ney tulisan Faisal Tehrani. Masih lagi tertinggal ke belakang 2 buah novel tulisan John Sanford, Chosen Prey dan Wicked Prey. Insyaallah, akan saya susuli semuanya sebelum Ramadhan.Saya juga tidak ketinggalan mengemaskini blog pengurusan di laman blog Masterji untuk di kongsi bersama pembaca. Si peneraju utama pula selalunya akan mengutus sms "dah siap ke Zam..." dan kebiasaannya saya akan menjawab "on the way" sedangkan hakikatnya saya masih lagi melayan karenah di facebook

"Sibukkah saya?" Persoalan ini sentiasa bersarang dalam ruang fikir saya dan sering menerjah ke hati. Sama ada saya benar-benar sibuk atau saya gagal membahagikan masa. Semua, salah saya dan saya akur.
Kegagalan saya untuk memanfaatkan masa-masa yang tersisa bersama keluarga sering meresahkan isteri hingga menyangka saya mempunyai "teman lain". Adusss....saya bukan lelaki sebegitu. Saya mungkin seorang lelaki yang mempunyai taman di dalam hati tetapi cinta dan hati saya untuk "dia". Saya lelaki yang terasuh dengan keperitan dan kegagalan tetapi saya sentiasa sematkan dalam jiwa saya, "jodoh pasti ada", sehinggalah saya bertemu dengan isteri saya sekarang. Saya tidak terlalu lama untuk membuat keputusan melangsungkan perkahwinan.. Dalam tempoh 3 bulan selepas saya kenal, saya membuat keputusan untuk bertunang dan mengejutkan beberapa rakan rapat.
"Lu dah habis fikir ker?
"Ahh..yang nak kawin aku, bukan hang..." saya jawab begitu.
Selepas melalui tempoh pertunangan selama 7 bulan dan sepanjang tempoh itu, tempat pilihan kami untuk "berdating" adalah di rumah kakak ipar saya di Damansara atau langsung saja pulang ke kampung isteri di Kuala Selangor.Indah walau ringkas.
Sesuatu yang menarik dalam perkahwinan saya, setelah melalui acara paling penting dalam hidup saya sebagai seorang lelaki(akad nikah) pada 27-Mei-2006 dan majlis kenduri sebelah isteri di langsungkan pada hari Ahad 28-Mei-2006  keesokan harinya(Isnin) saya memijak tangga pejabat tanpa ada rasa bersalah pada keluarga sebelah isteri. Saya, dalam amukan semangat kerja yang tinggi!
Hari ini, dalam usia perkahwinan yang sudah melampaui usia 4 tahun dan setelah di kurniakan 2 putera(dan Syaamil lahir pada tarikh yang sama saya di nikahkan, cuma perbezaan tahun) saya harus lebih pantas menginjakkan tenaga dan semangat kerja. Saya perlu hidup dan berjuang untuk mereka.
Dalam detik-detik tertentu, percambahan jiwa akan berterusan berlaku tetapi saya masih lagi lelaki yang dulu!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...