February 03, 2011

Kata Yang Dulu

Bila suatu hari nanti yang akan tinggal cuma puing-puing berantakan,
aku tetap masih dengan kata yang dulu.

Kau katalah apa juga
Kau bicaralah dalam apa juga nada
Kau bisiklah dalam romantika manja
Kau jerkahlah hingga hilang suara
Aku tetap dengan kata yang dulu.

Aku,
masih lagi dengan kata yang dulu
walau berdikit,
              bertingkat
                   berombak
                       kau hempas.
Aku langsung tidak pernah peduli,
Aku tiada pernah kenal kalah
Aku tidak pernah hirau sendu resah
Aku tidak sedikit kan berubah.

Kau kejutkan aku dengan cerita ganas dunia
Kau momokkan aku dengan lantunan silam penuh duka
Aku tetap terus berkata
        Dengan kata yang dulu.

Lagi,
apa peristiwa mahu kau bongkar
apa sejarah mahu kau selak?
Aku masih lagi dengan kata yang dulu!

Aku berdiri,
      menyuluh diri pada cermin.
Aku cuma nampak engkau.

Aku dongak
      mengempang tangan memandang langit,
aku masih lagi nampak engkau.

Aku tenung
     dalam oleng riak air
aku cuma nampak engkau!

Aku leretkan
     pensel pada selembar kertas
yang tertulis cuma engkau.

Aku mahu terus hidup
tanpa mahu memandang pada peristiwa dulu
kerana aku masih kukuh dengan "Kata Yang Dulu"....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...