November 28, 2012

Hujan III


Sekarang musim hujan. Betulkah sekarang musim hujan? Macam tidak percaya. Tapi perlu juga percaya kerana hujan akan selalu turun sebelah petang. Tidak ”percaya hujan turun” tidak sama seperti tidak ”percaya hujan akan turun”. Ada bezanya. Mahu tahu mana bezanya? Ahhh, carilah sendiri. Gunakan otak kamu wahai kawan. Rugi rasanya tidak menggunakan otak dan akal untuk berfikir sedangkan sepanjang hayat, manusia cuma menggunakan 10% sahaja dari otaknya, itu rumusan mengikut teori Albert Einstein. Menurut teori saya, manusia lebih banyak menggunakan lutut daripada menggunakan otaknya. Letak otak pada lutut. Untung-untung boleh bermain bolasepak dengan baik dan mampu mengalahkan Indonesia-angan-angan mengalahkan England sama seperti mimpi mendapat RM1 juta- biar logiklah.


Berbalik pada hujan (sebelum menyimpang jauh pada teori-teori dan falsafah). Saya sebenarnya sukakan hujan. Tidak kiralah bila masanya hujan turun. Pagi, tengahari, petang atau malam- dan menurut mereka yang sudah berkahwin, selalu didoakan supaya hujan sentiasa turun sebelah malam – hujan tetap sama sahaja. Rintik kecil seperti jarum yang memaku bumi kemudian beransur menjadi dentuman yang membingitkan telinga-jika menimpa bumbung zink rumah- tetap juga hujan.

Hujan sering memberi ketenangan kepada jiwa halus saya. Biarlah rintik kecil atau seperti simbahan dari timba, hujan tetap hujan, sesuatu yang mendamaikan. Kerana itulah juga, saya menulis dua entri berkaitan hujan. Boleh di baca di sini dan di sini
Perlu juga di ingat, hujan memberi saya rasa muda yang bukan sedikit kesannya. Rasa muda?

Ya, rasa muda...
Ahhh....jadilah segera dewasa jika mahu tahu apa maksud rasa muda.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...