December 22, 2014

Tuhan dan Khayal


Bersungguh dia marahkan Tuhan.
Katanya Tuhan tidak adil, Tuhan menyeksa dia secara terus-terusan.
"Kalau dah tau dia bukan jodoh aku, kenapa Tuhan temukan kami? Saja suka-suka nak seksa jiwa aku?"
"Ok. Kalau aku jumpa dia, aku langgar. Biar mati, biar terburai segala otak penipu dia. Huh!"

Ketika langit mula pucat dan angin sudah menghantar isyarat, dia berjalan pergi. Dia mahu mencari jawapan, kenapa Tuhan tidak menyebelahi dirinya kali ini.
"Tuhan, kau jawablah. Aku tanya ni!" Dia merungut sendirian.

"Tuhan, aku mahu perlakukan dia seperti binatang. Aku akan tembak dia"
Dia diam.
"Ehh, silap-silap. Aku mahu langgar dia sampai terburai segala isi perut. Aku marahkan dia."

Dia pun berjalan lagi. Dari satu daerah ke satu daerah. Dia sepi. Dan sepi selalu menampar kotak ingatannya.
"Aku sayang dia. Aku juga perlukan kau." Bisik kekasih gelapnya.
"Aku cuma sayangkan kau kerana aku tak punya sesiapa lagi." Dia membalas.

"Tuhan, kenapa tidak kau buang segala ingatan ini hah! Kau tanggalkan lah semua ingatan aku. Kenapa terus seksa aku!" Dia menjerit, memekik-mekik kegilaan. Dia marah. Sangat marah.
Dia menyoal, berulang-ulang kali dia menyoal hal yang sama.
Dia tidak jumpa jawapan. Sampai ke akhirnya, sampai ke penghujung masa dia masih tidak jumpa jawapan.

"Aku sayangkan dia. Aku juga perlukan kau", bisikan itu penuh dalam telinganya.
"Kau penipu! Dengan aku, kau kata kau sayang. Dengan dia kau kata kau sayang, dengan dia, dengan dia, dengan dia dan dia dan dia pun kau kata kau sayang! Berapa banyak sayang yang kau ada hah!"
Dia seperti mahu terjun dari tebing tinggi. Biar Tuhan mencabut nyawanya ketika itu juga. Dia mahu terus lenyap dari dunia.
Dan dia....
Masih dalam khayalannya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...