May 09, 2008

Pangkat...

Aku, ingin bercerita.Tentang manusia dan egonya…

Cerita seorang rakan yang bertugas sebagai “Chief Security”atau untuk lebih mudah di fahami di sebut sebagai “Ketua Pengawal”.
Katanya “ kerja sebagai Security ni, walau tinggi mana pun jawatan, orang tetap pandang hina,macam kucing kurap”.
Saya bertanya kembali “ kenapa cakap macam tu ?”
“Pagi tadi, ada seorang driver Tan Sri, nak masuk dalam kawasan ni hantar surat, aku tak bagi dia masuk pasal undang-undang dah di tetapkan macam tu”dia berhenti seketika dan menarik nafas sedalamnya.
Sambungnya “bila aku cakap ini arahan pihak pengurusan, di makinya aku ni”luah rakan tadi dalam nada pilu”.
"Yang lebih buat aku sedih,dia lupa yang dia tu bercakap dengan orang tua"dia berhenti dan meneguk kopi yang masih mengeluarkan wapnya.
"Baru kerja driver dah sombong,kan?"dia mengerling kepada aku sambil sedikit senyuman tawar jelas menguasai kedut di wajah.
Minda pun berkata-kata...
"Dan manusia sudah hilang nilai insan bila pangkat dan kuasa menjadi raja!"

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...