May 11, 2008

Selamat Hari Ibu

Saya tahu, ibu saya tidak akan membaca tulisan ini dan setelah di sedari hakikat itu,saya berani menulis apa yang terlintas di fikiran saya ketika ini.

Ibu seorang yang sentiasa sibuk,bahkan hari ini(tanggal 11-May-2008) ibu berada di Pulau Pangkor menghadiri mesyuarat(ibu kuat berpolitik).Dahulu, sewaktu kecil lagi saya telah di biasakan untuk tinggal dengan nenek(al-fatihah buat arwah nenek) kerana waktu itu ibu dan abah sentiasa berkejaran mencari rezeki untuk sesuap nasi dan membesarkan saya dan 2 orang adik(adik yang ke-3 lahir sewaktu saya berusia 23 tahun).Sesibuk manapun, ibu tidak pernah meninggalkan kami tanpa bertanya "ada kerja sekolah?"ataupun "hari ni p mengaji nooo,jangan nak tuang pula" dan pesanan itu masih lagi melekat hingga kini.

Menganjak ke zaman remaja, saya mula berjauhan dengan ibu,mencari diri dan berdikari.Begitupun, ibu sentiasa mengekori saya, menyelinap masuk ke perdu jiwa terutamanya bila saya terasak dengan masalah dan bencana.Untuk meredakan semua itu, saya selalunya akan menghubungi ibu dan selalunya juga ibu akan ketawa dan meninggalkan saya dengan pesanan yang berjela.
Hari ini, ibu masih lagi seperti dulu,masih lagi mengacah saya dengan jenaka bersahaja dan masih lagi sudi menghidangkan jeruk mamam setiap kali saya pulang ke kampung,nun di utara.

Segala doa dan jasa yang terlalu banyak kau beri.Terima kasih untuk susumu,terima kasih untuk airmatamu,terima kasih untuk tamparanmu di pipiku.
Terlalu banyak yang kau beri,terlalu sedikit yang ku balas….terima kasih buat ibu, Salmah binti Ismail.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...