July 08, 2008

Balik Kampung...

Aku, sama sekali tidak merancang untuk pulang bercuti di kampung dalam masa terdekat ini.Tetapi, pada 04hb-Julai,aku keributan perasaan dan meluapkan rasa tidak berpuas hati terhadap sistem pengurusan di tempat kerja.Puncanya hanya kerana pemilihan kakitangan yang akan terlibat dalam temasya sukan tahunan yang akan di anjurkan pada 05th dan 6th Julai(Sabtu & Ahad).Awalnya, semua kakitangan di bahagian pengurusan di wajibkan supaya hadir secara sukarela bagi membantu urusan pada hari tersebut, tetapi entah mengapa beberapa kakitangan yang sepatutnya juga terlibat terlebih dulu menyelamatkan diri dengan mengambil cuti tahunan sebelum menjelangnya temasya berkenaan dan pihak pengurusan seakan tidak nampak kehodohan perilaku ini, walaupun pengumuman untuk aktiviti ini sudah di umumkan 3 minggu sebelumnya.Sudahnya, tugasan ini di muatkan pada beberapa kerat manusia lurus yang masih ada dan bersedia untuk di tunggangi.
Merasakan diri di pergunakan,aku perlu menzahirkan protes walaupun secara diam. Namun, untuk menjaga hati ketua jabatan yang keras di luar tetapi lembut di dalam, aku memberi alasan- perlu pulang ke kampung untuk urusan peribadi- muktamad !Secara tidak langsung, tindakan aku ini membuatkan beberapa rakan yang turut serta terlibat, menarik muka masam dan aku membuang jauh rasa kasihan pada mereka walaupun hati kecil aku mempunyai perasaan yang sebaliknya.
Dan untuk mengisi kekosongan waktu pada tarikh tersebut, aku membuat keputusan untuk pulang kekampung di Alor Setar, Kedah.Tambahan pula pada 07th Julai pekerja di berikan cuti ehsan dan dapat juga keluarga di kampung melepaskan rindu pada Syaamil yang sudah pandai berjalan. Apatah lagi, isteri pula sememangnya merancang untukbercuti pada hari Isnin,07th Julai.Oleh kerana keputusan yang di lakukan ini dalam keadaan tergesa-gesa tanpa merujuk pada pertimbangan akal, timbul sedikit masalah.Pertamanya, kereta yang tidak di servis, terutamanya tayar depan yang hampir"botak".Begitu juga dengan minyak enjin yang perlu di tukar, sedangkan aku kesuntukan masa.Keduanya , harga petrol yang sudah meninggi dan ini secara tidak langsung akan mengakibatkan poket aku sakit.Jadi, untuk menyelesaikan masalah-masalah ini, aku membuat keputusan untuk balik ke Alor Setar dengan menaiki bas.Jimat dan sedikit selamat(insyaallah).Tergesa-gesa mencari tiket bas pada petang Jumaat(04th Julai) dan alhamdullilah masih ada lagi tempat kosong untuk perjalanan dari Shah Alam ke Alor Setar padapagi 05th Julai.Dengan huluran wang sebanyak RM66.00, aku berjaya memperolehi 2 tiket(Syaamil free) untuk perjalanan dari Shah Alam ke Alor Setar pada 05th Julai.Seperti selalu(barangkali), sistem pengangkutan awam yang masih tidak mahu berubah merimaskan aku, bila bas yang sepatutnya bertolak pada jam 09:30 pagi hanya sampai pada jam 10:00 pagi akibat pemandu yang takutkan JPJ!

Sepanjang perjalanan, Syaamil begitu gembira kerana inilah pengalaman pertamanyamenaiki bas.Aku dan isteri pula penat melayannya yang senantiasa minta di pegang menghadap cermin, memerhati pandangan luar.Hampir jam 05:00 petang, kami sampai di Alor Setar sambil ibu yang menguntum senyum tatkala melihat Syaamil yang tersengih manja.
Aku cuba memanfaatkan sebaik mungkin peluang bercuti kali ini, biarpun hanya mempunyai masa yang terhad.Berbual dengan datuk tentang perilaku ahli politik dan bersembang panjang dengan abah tentang Anwar Ibrahim dan politik Malaysia yang berombak ganas. Datuk masih juga sibuk memberi pendapat tentang kekalahan pasukan bolasepak Kedah di tangan Kuala Lumpur dalam saingan suku akhir Piala Malaysia.Adik lelaki makin gila dengan motorsikal pemberian abah dan adik perempuan pula semakin padat mengatur persiapan untuk kenduri perkahwinannya. Adik yang paling kecil terlalu gembira bersama Syaamil.Ibu, seperti selalu akan menyediakan jerut maman dan daging rebus yang di cicah bersama air asam.
Ahhh…terasa berat hati meninggalkan kampung untuk pulang ke Shah Alam….dan aku terpaksa juga pulang ke Shah Alam pada 07th Julai ketika mata ibu bertakung dengan air mata yang menunggu masa untuk tumpah membasahi pipi.
Sisipan gambar sebagai kenangan...Aidilfitri nanti pulang lagi !

Tiket bas untuk balik, dari Alor Setar ke Shah Alam pada 07th Julai. Lihat pada harga RM40.00
JPJ dan LPKP buat apa??Tidooo...Z.zzzzz.zzzzzZZz..zzzz

Gambar kampung yang di ambil pada jam 08:10 pagi. Lihat, masih lagi di selubungi kabus....

Gunung Keriang.Gambar ini di ambil dari kawasan rumah aku sekitar jam 06:00 petang.

Sungai(lebih tepat lagi parit).Dulu, aku selalu mandi di sini dan abah akan bawa batang kayu.
Zuppp...zaaapppp...cabut!

Masjid Kg.Kota Kubang Tedoh. Di bahagian belakang masjid inilah arwah nenek(Telasiah @ Embon bt Jusoh) bersemadi.Duka buat nenek yang tidak sempat menatap cicitnya yang pertama.Aku gagal dalam menunaikan tanggungjawab dan impian nenek.
Nenek, antara orang yang paling rapat dengan aku.Aku selalunya akan bercerita segala masalah pada nenek dan dia juga antara orang yang paling gembira bila aku mengkhabarkan aku akan berkahwin.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...