July 02, 2008

Kassim Ahmad - Mencari Jalan Pulang

"Ini bukan sekadar sebuah memoir, tetapi wadah menyampaikan tentang kehidupan dan kebenaran berlandaskan islam. Kalau sejarah negara menonjolkan tokoh politik dan meminggirkann penulis, memoir ini mencatatkan Kassim turut menyumbang terhadap sejarah nasionalisme bangsanya. Kassim memberi banyak cerita menarik, pandangan mencabar serta ruang untuk diulas, baik dari segi fakta dan stail penampilannya- Dato Baha Zain, mantan Timbalan Ketua pengarah Dewan Bahasa & Pustaka, Ketua Dua GAPENA dan penyair terkenal Malaysia"

Bulan ini, saya tidak merancang membeli buku baru apatah lagi tidak terlintas langsung untuk membaca buku terbaru tulisan Kassim Ahmad sebenarnya.Bukannya kerana kemarahan atau status yang di labelkan kepada Kassim Ahmad-Anti Hadis-bukan kerana itu.Tetapi kerana henyakkan masa yang menyekat saya dari bersenggang membaca, apatah lagi Mahabbah pun masih berbaki untuk di sudahkan.Masih ada juga sebuah buku tentang Management yang perlu saya habiskan dalam masa terdekat ini dan saya sebolehnya mengelak dari menambah buku yang sedia ada.Saya perlu langsaikan dulu buku yang ada,harapnya begitu tetapi sekali lagi saya tewas dengan pujukan nafsu.Ketika menemani isteri ke Pasaraya Giant Seksyen 13 pada 27-Jun-2008,saya melarikan ke MPH untuk mengelak dari mengikut isteri menyorong troli.
Sedang asyik membelek-belek sebuah dua buku, saya terpandang - Mencari Jalan Pulang: Daripada Sosialisme Kepada Islam- dan pada muka depannya tertera "Kata Penghantar oleh Tun Dr.Mahathir".Tanpa berfikir panjang-dan melupakan janji- saya terus membeli.
Sampai di rumah, saya terus membaca-kerana merasakan tertarik dengan sejarah Kassim Ahmad sebenarnya- lalu ia mula menjadikan saya semakin teruja.
Yang menariknya, inilah salah sebuah buku yang dapat saya habiskan dalam masa 1 hari!
Apa yang menariknya tentang buku ini??
Tiada apa, hanya kisah hidup Kassim Ahmad dan seperti biografi yang lain ianya melukis perjalanan hidup dari usia kanak-kanak sehingga ke waktu sekarang dan juga bagaimana beliau mencari ISLAM selama 36 tahun semenjak usianya 17 tahun.
Buku ini membawa saya untuk lebih mengenali siapa Kassim Ahmad yang kaya dengan falsafah dan perjuangannya dalam politik bersama PSRM dan juga penubuhan Jamaah Al-Qur’an.Secara tidak langsung, saya juga terjumpa siapa Tun Mahathir dan siapa Anwar Ibrahim.Walaupun buku ini "kosong"dan saya juga gagal mendapatkan apa yang saya mahukan, tetapi secara halusnya Kassim Ahmad berjaya mengubah persepsi tentang agama ISLAM yang saya anuti secara "baka". Benar juga seperti yang di tulis Kassim Ahmad bahawa kita membaca Al-Quran tanpa mengambil ikthibar dan memahami isi kandungannya.
Saya rasakan, tidak adil jika saya membuat sebarang ulasan terhadap buku ini, kerana setiap dari pembaca mempunyai pemahaman yang asing-asing dan mempunyai daya tafsiran sendiri, walaupun secara dasarnya saya merasakan Kassim Ahmad belum lagi pulang. Apapun, saya letakkan ulasan yang saya rasakan menarik terhadap buku ini yang saya dapati dari http://jelir.blogspot.com/2008/04/mencari-jalan-pulang-dari-sosialisme.html. sebagai ulasan terbaik bagi Mencari Jalan Pulang-Daripada Sosialisme Kepada Islam.

"Wajib dibaca oleh setiap warga Malaysia. Kisah seorang budak kampung yang cerdik yang berjaya memasuki Universiti Malaya pada tahun 50-an, seterusnya mengajar di School of Oriental and African Studies, Universiti London. Kembali ke tanahair, memimpin parti politik kiri. Memoir ini mengisahkan komitmen Kassim kepada keadilan, suatu pernyataan kesanggupannya mengorbankann kedudukan dan pangkat demi menegakkan kebenaran- Dr. Zakaria Ali, Dekan, Fakulti Seni Halus, Universiti Sains Malaysia"

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...