April 24, 2010

Belahan Jiwa

"Kaulah Yang Maha Esa, Kaulah Yang Maha Pengasih, Kaulah Yang Maha Penyayang, Tiada hidup tanpaMu..."
Usia Syaamil hampir mencecah tiga tahun. Saya melihat dia membesar, melihat kepayahan dia menelan ilmu kehidupan dalam usia muda tanpa tahu apa-apa.Segala kenikmatan dalam memberi segala yang terbaik telah saya tumpahkan padanya dan yang selebihnya saya serahkan pada Dia.Saya mahu dia membesar dalam ruang lingkup kebebasan yang wajar dan waras.Bekalkan dia dengan segala isi dunia,sematkan padanya segala kenikmatan di SANA.
"Kaulah Yang Maha Agung, Kaulah Yang Maha Mengetahui, Tuhan dunia akhirat, Tiada aku tanpaMu.."
Saya pernah lelah dalam menunjukkan jalan yang lurus pada Syaamil.Sifat kenakalan yang kadang-kadang tidak terbendung sering menguji kesabaran saya.Dia benar-benar menguji.Pernah di tumpahkannya Nescafe pekat pada sehelai kemeja Bonia warna putih dan segera melarikan diri sambil terkekeh ketawa riang. Dia suka dalam duka saya.Dia menguji, saya bersabar dan kemeja tadi sudah menjadi kain mengelap meja.
"Bilaku rasa pilu, Bilaku rasa resah, Bilaku kekosongan, Kau tempatku mengadu, OH Tuhan yang satu, Engkaulah Tuhan yang satu.."
Setiap malam, seboleh mungkin saya akan merenung wajahnya yang sedang lena.Wajah itu sentiasa damai, sentiasa memberi saya semangat untuk terus bergelut mencari rezeki walau pernah mencemaskan saya dengan putaran resah yang menjengah.Saya resah, jika ruang dan peluang saya mendidik Syaamil di rampasNya.
"Segala puji-pujianku, Tujukan padaMU..padaMU
Dan hidup dan matiku hanyalah
UntukMu..untukMu...untukMU..."
Saya berdoa, segala yang terbaik buatnya.Syaamil mungkin akan mewarisi sifat minat membaca yang ada pada saya,harapnya begitu.Syaamil juga sudah membuahkan ketabahan yang di perturunkan isteri saya.Dia belahan jiwa saya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...