May 22, 2010

Mei

Bulan Mei.
Saya menantikan bulan Mei. Ada dua acara penting dalam bulan Mei yang akan saya raikan tahun ini dan untuk tahun depan,bulan Mei akan di sambut dengan 3 acara penting.
09-Mei tahun ini saya menyambut kelahiran Muhammad Rafi'e Asyraf, putera ke-2 saya.Saya mengimpikan seorang puteri, tetapi di anugerahkan saya dengan putera.Itu bukan sasaran, tetapi harapan.Tidak mengapa, saya terima kerana Dia lebih mengetahui setiap sesuatu yang di aturNya.Syaamil akan ada rakan untuk bermain,walaupun jarak usia hampir 3 tahun.
27-Mei nanti, genap 4 tahun usia perkahwinan kami dan putera sulung saya, Muhammad Syaamil Asyraf akan berusia 3 tahun.Dia anak yang tabah, sekuat ibunya.Mereka banyak bersabar dengan saya. Dengan pasang surut tingkah laku saya. Seorang suami yang sering meletakkan mengutamakan urusan pejabat dari periuk nasi di rumah.Urusan pejabat mendatangkan periuk nasi yang sering penuh dengan isinya.Itu hanya saya seorang yang faham, barangkali begitu.Jangan di pertikaikan kasih sayang saya, seluruhnya telah saya serahkan pada seorang wanita yang melahirkan kedua-dua putera saya.Syukur, walau sering di sakat dengan sindiran lembut tapi padu,dia masih memahami kecenderungan suaminya.

Bulan Mei adalah bulan yang teristimewa dalam hidup saya.Ketika entri ini di tulis, bulan Mei sudah semakin dekat ke penghujung, seminggu lagi. Saya membayangkan detik menadah tangan berdoa moga di limpahkan kebaikan untuk hidup kami sedang mata menjeling pada kek yang menunggu untuk di potong-potong dan bungkusan hadiah yang tertera nama Muhammad Syaamil Asyraf.
"Abang, Syaamil nak kereta control...." bicara isteri dengan saya lewat petang tadi ketika saya menyambut suaranya dalam telefon.
"Ahh..abang sendiri sudah mendapat hadiah.."balas saya.
"Siapa bagi?" Suara isteri sedikit berubah nadanya.
"MPH, abang gores kad kredit untuk 4 buah buku baru. Rising Asia tulisan Jim Rohwer, Nelson Mandela: Conversations with Myself, The Promise: President Obama, Year One karangan Jonathan Alter dan sebuah buku agama, Indahnya Hidup Bersyariat tulisan Dato Ismail Kamus."
"Lerrr...beli banyak-banyak, yang ada pun belum habis baca lagi.."isteri mematikan cerita saya.
"Ooo...ok ler yer, abang nak mandi nak p masjid jemaah maghrib..."saya melepaskan diri .
Saya mesti berdoa agar isteri jangan lagi menelefon saya malam nanti untuk menyambung khutbah tidak bertauliah.
Bulan Mei, bermacam ragam dan asam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...