November 09, 2010

Aku Cuma Miliki Impian

Hari itu sedikit suram, cuaca redup awal pagi merendangkan silau matahari. Jam berdetik dan sesekali rintik manik air hujan seakan memisahkan antara dingin dan peluh resah.Lelaki kerding berbaju kuning dan berseluar jeans yang lusuh warnanya tercegat di antara barisan van yang menunggu penumpang.Sejak awal pagi, sesudah azan Subuh dia sudah di situ.
Sesekali, jam di tangan di kerling tajam.  
"Belum waktu", detik hatinya.
Cuaca makin redup dan deruan enjin van yang berulang alik gagal memudarkan harapan dalam debar pagi itu.

Sedetik, pandangan teralih arah.
"Dia datang...". Lelaki kerding tadi tersengih suka. Di sembunyikan kegembiraan itu di sebalik misai dan janggut yang sudah bertunggul di siat pisau cukur cap Buaya.
Sapu tangan di kocek belakang sebelah kiri di capai, di lapkan pada muka yang renik peluhnya. Helaian rambut yang mencecah dahi di tolak ke atas, di rapikan dengan jari yang banyak kematunya.

Selintas, dia lalu.
"Pandanglah aku...", suara itu mengguman dalam hati.
Dia melintas,menghantar bauan minyak wangi jenama mahal pada hidung yang sedia menangkap bau.
Langsung, hatta sebelah mata pun dia tidak memandang.
Lelaki kerding tadi tunduk memandang granit yang bersepah. Ngauman van pagi itu umpama ledakan bom di sebelah "shelter". Cuaca redup pagi itu berbahang menggila dan peluh yang di keringkan dengan sapu tangan mula memercik membasahkan anak-anak rambut, melanggar kening dan menitik ke dagu.
Dia sudah hilang di sebalik barisan van, menyusup di celah-celah manusia yang sedang bergelak ketawa. 

"Aku cuma miliki impian.Tertawakan aku jika kau mahu, sakiti aku jika itu mampu memuaskan hatimu tetapi jangan kau buang dan bunuh apa yang ada dalam jiwaku....". Suara lelaki kerding tadi kembali mengguman dalam hati.

 Nota : Cerita ini tiada kena mengena dengan sesiapa,ia cuma wujud dalam ruang khayal saya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...