November 19, 2010

"Aku Mahu Dia..."

Lampu jalan yang berkelip-kelip itu seakan beku di sambar titis hujan yang menggila petang tadi.Rintik hujan masih lagi bersisa. Sudah berminggu-minggu lampu itu berkelip-kelip tidak terusik sesiapa.Aliran air di dalam longkang yang membelakangkan tiang lampu tadi sudah tepu, sesak dengan pelbagai isinya.Alirannya terhenti-henti, sebelum melaju apabila melalui laluan yang sedikit bersih.Buiaian di taman permainan juga sepi malam itu.Kebiasaannya di huni oleh sekumpulan pemuda yang bersembang hingga larut malam, hingga jarum jam bertindih dan berganti hari.
Seorang lelaki yang hanya berkain pelikat jelas berdiri di birai tingkap.Matanya berkedip beberapa kali, seolah-olah mengikut kerlipan lampu jalan itu.Di celahan jarinya, jelas kelihatan sebatang rokok yang di nyalakan.Asap mudah mengapung lalu di hilangkan oleh angin yang sedikit beralun.
Beberapa kali dia mendehem, memeranjatkan 2 ekor kucing yang tumpang berteduh di bawah rumah.Kucing itu segera hilang.
Lelaki tadi termenung lagi, membiarkan perasaannya terawang. Dia mahu menerbangkan segala perasaan yang bersarang.Risau. Dia mahu membebaskan amukan dalam jiwa seorang lelaki.
Dia mula mencari warasnya. Mula mencari mana salah silapnya sehingga rokok yang di kepulkan asap dan masih berbaki lebih dari separuh itu di campak ke lantai. Teh tarik yang masih tinggal separuh di biarkan begitu saja, langsung tidak terusik bakinya.
Dia marah. Tidak pada sesiapa tetapi lebih pada diri sendiri.Kegopohan dalam merantai ikatan mampu terlerai dengan amukan yang entah apa sesaknya dalam dada hari itu. Dia cuba membelai perasaan sendiri sehingga tersandung pada takat marah yang membuak, tidak pada sesiapa, tetapi lebih menuju ke diri sendiri."Apa yang aku marahkan". Persoalan itu menjadi cepu yang memamah dirinya.
"Aku marahkan dia..", tapi segera di jawabnya ; "tapi kenapa?"
Dia menjawab sendiri ; "Entah..."

Lalu mendesup satu suara ; "Itu cemburu buta le dooo...."
Suara itu bergetar lagi di gegendang telinga ; "Kau sayang dia, kau perlu percaya dia..."

Lelaki itu segera menjawab " memang aku sayangkan dia, aku sayangkan dia lebih dari apa yang aku ada..."

"Jadi kenapa kau seksa dia, kenapa kau enjak paksa dia....", suara itu mendesak lagi.

"Bukan, aku bukan memaksa tetapi aku mahu satu jawapan....",dia menjawab pantas.

"Dia pernah terseksa, dia pernah kecewa dooo. Kau berikan masa dan ruang untuk dia. Kau bilang kau sayang dia, jangan, jangan kau paksa dia dooo...", suara itu semakin lantang dalam rongga telinga.

" Aku turut apa kau mahu wahai suara, jika itu yang terbaik buatku, terbaik buat dia.". Lelaki itu akhirnya tewas.

Lelaki itu, yang masih berkain pelikat masih merenung lagi kerdip lampu jalan yang semakin larut dalam rintik hujan sambil merenung harapan yang semakin terbias silaunya.
"Aku mahu dia..."



Nota : Saya mula mengatur ayat demi ayat untuk di muatkan dalam sebuah cerpen.Insyaallah....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...