July 13, 2012

Makan

Seorang lelaki tua berjalan dari meja ke meja, tangan kirinya menjinjit beg plastik berisi keropok dan makanan ringan. Dia berhenti di setiap meja, memberi salam dan menghulur sebungkus keropok tanpa jenama kepada setiap pelanggan yang ada. Dia mencuba nasib. Tapi nasib bukan miliknya lagi.
Baju Melayu warna kelabu yang di pakai lelaki tua itu sudah bersatu di tubuh bersama manik-manik peluh.
Lelaki tua itu menghampiri meja paling hujung, berhenti di situ. Seorang lelaki yang dalam lingkungan 30an -memakai baju kemeja siap bertali leher-sedang menjamah makan malam. Mungkin baru pulang dari tempat kerja.
"Assalamulaikum tuan. Ni ada keropok ikan. Goreng cicah dengan sos sedap ni". Butir bicara lelaki tua menangkap cuping telinga saya.
Lelaki dengan tubuh penuh yang sedang menyuap makanan hanya sedikit mengerling.
"Saya cari makan, tuan." Getar suaranya sedikit merayu.
"Saya tengah makan ni pakcik". Jawab lelaki dengan tubuh penuh sambil mengesat bibir dengan sapu tangan yang tertera jenama POLO.

Saya hanya mampu memerhati. Putaran kipas angin yang terpasang dengan kelajuan tinggi di restoran mamak menggetarkan akhbar yang terpampang di atas meja. Saya hanya sempat membaca muka hadapan. Ralit memerhati drama "makan"
Hidup ini terkadang sekadar untuk makan?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...