July 18, 2012

Travelog Beijing



Tajuk Buku     : Travelog Beijing
Terbitan          : One Nusantara Sdn.Bhd
Muka surat     : 300 muka surat beserta cetakan gambar berwarna
Penulis            : Izan Ali, Nurfa dan Uthaya Sankar SB


Saya terpanggil mendapatkan Travelog Beijing kerana sememangnya saya berminat membaca bahan bacaan yang bersifat pengembaraan. Kegilaan saya kepada buku-buku bercorak travelog tercetus lama dulu, sejak saya mula membaca catatan perjalanan Paul Theroux di dalam The Great Railway Bazaar(dia pernah ditahan dan disoal siasat oleh imigresen Singapura dalam perjalanannya ke Malaysia, kerana rambutnya panjang seperti seorang hippy).

Kali ini, saya mahu mengembara di bumi Beijing, China bersama tiga penulis – Izan Ali, Nurfa dan Uthaya Sankar.Negara China yang berkeluasan kira-kira 9.6 juta kilometer persegi dan mempunyai lebih 1.3 billion orang penduduk merangkumi 22 wilayah, 5 kawasan berautonomi, 2 kawasan pentadbiran khas(Macau dan Hong Kong) dan empat perbandaran tadbiran langsung (Beijing, Tianjin, Shanghai, dan Chongqing).

Buku ini wajib di baca oleh mereka yang berhasrat untuk menjejakkan kaki ke bumi Beijing. Saya katakan wajib kerana buku ini mendekatkan pembaca dengan bumi Beijing di samping memberikan tips berguna tentang persiapan yang perlu di lakukan sebelum berangkat Beijing.

Bertepatan dengan matlamat buku ini yang bertujuan memberi "info lengkap tentang destinasi-destinasi pelancongan utama”(tertulis di kulit belakang), penulis cuba memberi gambaran jelas tentang sosia budaya penduduk Beijing berdasarkan pemerhatian mereka bertiga selama 10 hari di sana.

Lebih menarik lagi, penulis turut mencatat sejarah sesuatu tempat yang di lawati bersama trivia dan ianya secara tidak langsung menjadikan buku ini lebih bersifat illmiah. Info berkaitan alamat sesuatu tempat menarik,nombor telefon, waktu operasi juga pengangkutan turut di sediakan di dalam buku ini.

Sebagai seorang Muslim, kebimbangan saya untuk mencari makanan halal di Beijing terhakis sama sekali setelah mengetahui terdapat banyak sekali restoran-restoran yang menyediakan makanan halal untuk pengunjung yang beragama Islam. Ini maklumat yang amat berguna sekali memandangkan makanan adalah isu sensitif dalam masyarakat kita. Lawatan mereka ke beberapa masjid juga amat menarik di teliti, di samping dapat memberi penjelasan kepada pembaca bahawa agama Islam menjalar jauh ke dalam susuk jiwa masyarakat di negara China.

Tidak juga di lupakan peringatan penulis kepada kaki ”mukabuku” tentang sekatan yang di lakukan oleh Kerajaan China untuk akses ke laman Facebook, Twitter dan juga blogspot.Jadi, lupakan hasrat anda untuk memaklumkan kehadiran anda di Beijing di dalam ”dinding mukabuku” sebaliknya seperti saranan penulis sendiri agar segera memaklumkan kehadiran anda di Beijing kepada pihak kedutaan Malaysia di Beijing.

Penulisan bersifat santai di samping penggunaan Bahasa Malaysia yang mudah telah menjadikan pembacaan lebih menarik di samping gambar-gambar berwarna sebagai rujukan amat menambat hati saya. Penulis juga tidak terlalu berkejar untuk menceritakan sesuatu perkara, sebaliknya lebih memberi tumpuan pada pengumpulan fakta-fakta menarik untuk di kongsi bersama pembaca.

Buku ini teramat sesuai sekiranya di jadikan panduan oleh sesiapa yang berhasrat untuk melawat Beijing samada ada untuk bersantai atau atas urusan kerja.

1 comment:

Miira-Cell+ Malaysia said...

Saya teringin sekali menjejak kaki di tanah Beijing,dan saya pun insyallah ke Beijing (tanam niat je baru sebab duit tak cukup lagi) dengan bantuan buku nie.Terima kasih bang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...