June 21, 2008

Aku dan Bob Marley

Seorang rakan yang terpisah dan terputus hubungan dengan saya hampir 6 tahun, baru-baru ini dapat di temu semula , melalui usahanya menjejaki saya berpandukan blog ini.
Setelah berhubung dan mempersetujui tarikh pertemuan, kami pun berjumpa di sebuah restoran mamak yang tak pernah sunyi dengan pengunjung.
Dia masih seperti dulu.Masih lagi janggut sejemput dan rambut paras bahu dengan badan yang sedikit berisi dan kulit yang juga sedikit putih.Khabarnya, dia baru kembali dari Kanada, setelah menyambung pelajaran selama 4 tahun di sana dan sekarang masih lagi mencari peluang pekerjaan yang sesuai.Saya masih lagi senang dengan sikap terbukanya, cara dia meluahkan apa yang terbuku dan menyuarakan pendapat secara jujur dan lantang.
Setelah berkongsi cerita dan gelak ketawa, dia menghadiahkan saya CD lagu-lagu Bob Marley Special Edition yang di bawa pulang dari Kanada!Terkejut dan teruja.
Setelah tersengih hampir 10 minit kerana menerima cenderahati yang berharga itu, saya bergegas pulang kerana ada urusan lain yang perlu di bereskan, begitu juga dengan dia yang perlu ke Subang Jaya untuk bermain futsal,katanya.
Dalam perjalanan pulang, saya menerima kiriman sms dari dia.
"Rock, aku lupa nak tanya tadi.Kenapa hang suka sangat dengan Bob Marley ni?"
Kerana memandu, saya tidak menjawab sms beliau dan sampai di rumah, saya kembali menjawab sms tadi.
"Aku suka, pasal dia seorang pejuang."
Dan sms saya tadi tidak di jawabnya, sehingga sekarang.
Bersandarkan pada sms dari rakan saya tadi, di sini saya muatkan lirik salah satu dari lagu Bob Marley.Kita ambil mana-mana yang baik dan jauhkan mana-mana yang mungkar.Moga ada keinsafan dari dalam diri kita semua.

War-Bob Marley
Until the philosophy which hold one race superior
And anotherInferiorIs finally
And permanently
Discredited
And abandoned
-Everywhere is war -
Me say war.
That until there no longer
First class and second class citizens of any nation
Until the colour of a man's skin
Is of no more significance than the colour of his eyes
-Me say war-
That until the basic human rights
Are equally guaranteed to all
Without regard to race
-Dis a war.
That until that day
The dream of lasting peace
World citizenship
Rule of international morality
Will remain in but a fleeting illusion to be pursued
But never attained
-Now everywhere is war - war.
And until the ignoble and unhappy regimes
That hold our brothers in Angola,In Mozambique,South Africa
Sub-human bondage
Have been toppled,Utterly destroyed
-Well, everywhere is war -Me say war.
War in the east,War in the west,War up north,War down south
-War - war -Rumours of war.
And until that day,
The African continent
Will not know peace
We Africans will fight
- we find it necessary -
And we know we shall win
As we are confident
In the victory
Of good over evil
-Good over evil, yeah!Good over evil -
Good over evil, yeah!
Good over evil -Good over evil, yeah!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...