June 03, 2008

Cuti-cuti...banyak pesona

Dari atas ke bawah : The Early Years-Dr.Mahathir Mohammad, Kemelut Politik Melayu-Mustafa Mohamed, Dilema Melayu-Mahathir bin Mohamad, Menjajat Asia Tenggara-Karim Raslam, Mahathir Dalam Dilema Melayu

Sabtu - 31hb May 2008
Saya dan isteri pulang ke kampung di Kuala Selangor dan petangnya bergegas ke pekan Tanjung Karang mencari bahan untuk persiapan kenduri kesyukuran yang di rancang untuk Syaamil sempena menyambut ulangtahun pertama kelahirannya.

Sehingga ke malam, bonet kereta kecil kami padat dengan segala macam barangan.Tersengguk-sengguk di buatnya kereta kecil ini merangkak pulang ke Kg.Kuantan, Kuala Selangor.

Ahad - 01hb Jun 2008
Paginya, kaum keluarga mula sibuk memasak di dapur dan saya seperti selalu akan menghabiskan beberapa helai muka surat buku yang sengaja di bawa dari rumah untuk menjadi teman di pondok kecil di tepi sungai, belakang rumah mentua saya. Asalnya, pondok itu di jadikan hentian bagi pemancing yang menyewa bot dari abang ipar saya untuk aktiviti memancing udang tetapi sejak kebelakangan ini jarang sekali pemancing yang datang kerana udang galah sepit biru sudah merajuk dan pondok kecil yang beratapkan rumbia itu akan lengang dan sunyi.
Hampir jam 11:00 pagi, sudah ramai tetamu terutamanya saudara sebelah isteri bertandang.
Syukur, semua hidangan habis licin sehinggakan kami sekeluarga terpaksa memasak makanan lain untuk makan malam.
Menjelang malam, saya dan isteri kembali mengemas beg pakaian dan memandu pulang ke Subang dan sampai di rumah hampir jam 09:30 malam.
Selesai menonton CSI (New York) mata mula kantuk dan perlahan-lahan saya tenggelam dalam keletihan.

Isnin - 02hb Jun 2008
Penat dan letih yang menjalar di setiap urat dalam tubuh telah membuatkan saya tidur dengan nyenyak sekali sehinggakan Subuh berlalu begitu saja.
Sedar-sedar sudah jam 11 pagi dan Syaamil mula merangkak memanjat katil yang separas lutut bertopangkan kerusi kecil.
Kepala masih lagi berdenyut-denyut. Kesan dari tidur yang panjang. Sungguh, saya melanggar pantang abah dan inilah akibatnya (abah melarang sama sekali bangun tidur lebih dari jam 10:00 pagi).Mujurlah hari hari ini saya masih lagi bercuti, seandainya saya bekerja dengan keadaan kepala yang masih berdenyut begini selalunya saya mudah “menyengat”.
Selesai mandi dan bersarapan lalu menelan 2 biji Panadol saya membelek-belek akhbar Sinar Harian.Berita yang sama juga.
Pemimpin negara masih lagi bertelagah mencari ruang untuk menghentam sesama sendiri tanpa mempedulikan nasib rakyat yang terkontang kanting meminta di tengok-tengokkan harga barangan keperluan yang mula naik.
Ada juga cerita Menteri Belia dan Sukan di sertai Menteri Pelancongan yang menyarankan agar Datuk Mokhzani melepaskan jawatan selaku Pengerusi SIC dengan alasan jawatan sebagai Pengerusi SIC adalah lantikan kerajaan.
Untuk berita sensasi ini, saya ketawa sendirian sambil isteri menjeling-jeling kehairanan.
“Ni, pi habaq kat menteri-menteri tu suruh p check semua kakitangan kerajaan.Tanya tengok staff depa semua sokong parti mana.Kot-kot ada yang kerja dengan kerajaan tapi sokong pembangkang, depa yang sokong pembangkang tu kena resign pasal depa kerja dengan kerajaan”.
“Kenapa” Isteri yang mulanya terlopong mula bersuara.
“Ya lah, kalau tak sokong kerajaan tak boleh kerja dengan kerajaan.Jabatan kerajaan hanya untuk orang yang sokong kerajaan saja, ni dalam surat khabar habaq macam tu”saya menunjukkan surat khabar tersebut pada isteri.
Dia sambut dengan senyuman.Saya faham dan dia juga memahami saya.
“Dah ler tu, jom pergi jalan-jalan kat Alam Sentral, nak beli kasut”.Ajakan isteri itu saya matikan dengan menjuih mulut ke arah longgokan buku perihal Tun Dr.Mahathir yang belum selesai di baca.
“Malam nanti kita p, la ni nak baca buku sikit, esok p kerja boleh ajak Mr.Rafi bertekak” dan seperti selalu saya akan segera melangkah masuk ke “mini library”, menghempaskan badan ke atas sofa warna coklat yang menenggelamkan hampir separuh dari punggung saya.Kipas angin di pusatkan kepada kelajuan 3 dan rokok pun mula mencumbui bibir.
Saya kembali hanyut sambil merungkai sendiri kemelut politik dunia Melayu.....


Nak tahu lebih lagi, click http://www.malaysiakini.com/news/83737
Buku yang di bawa pulang ke kampung, akhirnya masih berbaki untuk di baca.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...