February 07, 2010

Serkap


Akhir-akhir ini, serkap bukan hanya di gunakan untuk menangkap ikan tetapi sudah di gunakan di dunia penulisan hingga menggugat bidang kehakiman.Bidang kehakiman tidak lagi di perlukan.
Apa yang di perlukan hanyalah dua kumpulan manusia yang saling bermusuhan kerana mempunyai fahaman yang tidak sealiran.Masing-masing akan melemparkan cerita,kata mengata yang di selangi dengan penghinaan.
Sumber maklumat dan bukti?
Letak tepi.Cuma sediakan perasaan buruk sangka,memadai.
Tidak perlu lagi untuk membuang masa mencari bukti, boleh 'serkap'saja.Modal sang pencerita amat mudah, cuma gunakan teknik andaian dan tuliskan dengan semangat kemarahan yang maha tinggi, lontarkan dalam nada-nada kebencian. Pong-pang-pong-pang, bla,bla,blaaaa...."dia bersalah".Maka, si pembaca yang malas mencari sumber, harus percaya-sampai mati akan percaya-"dia bersalah ".Cerita pong-pang-pong-pang dengan menggunakan teknik 'serkap' akan di wariskan pada sebilangan manusia lain yang juga malas membaca hingga bercambah dan subur membuta.

*Tidak ada ruginya kita bersangka baik.Tetapi memaki hamun dan berburuk sangka sudah semestinya tidak membuahkan pahala dan kebajikan.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...