January 01, 2011

Aku Lelaki Yang Miliki IMPIAN

Beberapa ekor semut melintasi gelas besar yang terisi dengan kopi panas yang sudah tinggal separuh. Buku Extraordinary Comebacks 201 Inspiring Stories yang sudah mencapai muka surat 105 paparan mengenai Lee Iacocca(Pengerusi Ford Motor Company),langsung tidak meninggalkan bekas di hati saya.

Hari ini, hari terakhir untuk tahun 2010 dan semakin menghampiri ke tahun 2011, cuma tinggal 4 jam sahaja lagi.
Syaamil sudah beberapa kali mengajak “tengok bunga api le abah..” dan saya hanya diam. Saya langsung tidak berminat dengan sambutan sebegitu, tiada apa yang harus di ingati dan di sambut. Setiap tahun, perkara yang sama akan berlaku. Bersorak, ketawa dan lalu memasang azam.
Untuk apa?
Sebagai pengingat?
Perlaksanaan?

“Impian tanpa usaha adalah lorong gelap tanpa cahaya..”

Saya cuba mengingatkan kembali impian saya untuk 2010 yang saya tulis dalam diari yang selepas ini akan di simpan di dalam kotak biru bawah meja bacaan. Jelas tertera beberapa impian yang saya tulis pada awal tahun dan dengan sedikit selakan yang sudah tertanda dengan penanda buku warna kuning, masih ada lagi impian yang di tulis bertarikh 12-Jun-2010.
“Aku renung, aku rumus dan aku mahu dia…”

Setiap peristiwa selepas itu, saya perincikan, perhalusi. Hampir terlaksana impiannya walau banyak ranjau yang selalu mencucuk hati, pedih tapi pantas di gaul sebagai pengalaman.
Impian-impian yang pada awalnya, saya masih jejaki masih lagi mahu di jelaskan dengan usaha tanpa jemu dan impian yang satu(Jun 2010) masih di teruskan walaupun 2010 hanya akan di ingati menjelang detik 12 malam.
Saya mungkin agak teremosi, mudah terhantuk dengan pelbagai ragam terutamanya yang melibatkan peraasaan dan gerak laku manusia tapi saya juga seperti manusia yang lain yang di beri akal, saya cuba menjerat impian-impian di dalam kantung usaha untuk saya kaut hasilnya, walau lambat, walau jenuh menanti.

Tahun 2011, impian saya untuk perkara yang melibatkan rohani, saya impikan sesuatu yang tidak terduga oleh sesiapa, baik rakan terdekat atau isteri sendiri.

Sementara itu, untuk kehidupan saya sebagai pekerja, saya mahu menghampiri matlamat yang selama ini sering tertangguh kerana memikirkan “apa kata mereka”, saya mahu berdiri dan berkata “aku buru tempat itu(sambil menunjuk kepada kerusi biru separa tinggi di hujung pejabat)”.

"Aku lelaki yang miliki IMPIAN, bukan mimpi"

"You do what you can for as long as you can, and when you finally can't, you do the next best thing. You back up but you don't give up" - Charles "Chuck" E. Yeager

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...