January 02, 2011

Aku Pun Mahu Bahagia (2)

Yang ikat cuma janji, yang di ingat cuma kata-kata. Aku cuba berenang dan berdamai dengan jiwa sendiri, aku cuba redah segala sulit yang melintas, aku cuba lepas resah yang meronta.


Minah Saerah masih lagi berkira-kira. Antara melepaskan atau kembali.
"Lama sangat Kadir, dia buat aku macam-macam. Hari ini aku merajuk, esok dia datang pujuk.Kau tau Kadir, dia pujuk bukan macam lelaki lain, dia tengking-tengking aku, herdik-herdik aku.Macam tu ke nama sayang?"
Minah Saerah bercerita pada Kadir ketika sama-sama bersarapan pada pagi sesudah Minah Saerah cabut lari ikut jalan belakang.
"Aku tengok dia marah betul lepas aku beritahu kau balik Sabah," Kadir menyuap nasi lemak berlauk peparu goreng ke mulutnya. Penuh mulut, comot lalu di kesatnya dengan sapu tangan warna merah berlambang Bob Marley.
Zaiton Tempang mengerling-ngerling Minah Saerah dan Kadir. Langsung tidak di hiraukan mereka berdua.
"Masa aku terima sejambak bunga ros hari tu, kau agak siapa yang hantar?" Tanya Minah Saerah sambil matanya melilau memerhati Zaiton Tempang. Fikirnya Zaiton Tempang tentu akan mencanangkan lagi hubungan baiknya dengan Kadir pada rakan pejabat yang lain, terutamanya mereka yang berada di bahagian pengurusan.
"Bukan Halim yang hadiah ke?"Kadir menduga.
"Bukan, bukan Halim," jawab Minah Saerah.
"Bukan Halim! Habis tu siapa Saerah?" Mulut Kadir yang terisi penuh dengan nasi lemak itu sedikit ternganga.
" Rahsia, belum masanya aku beritahu kau. Tapi aku kenal dan rapat dengan orang yang bagi jambangan ros tu." Jawab Minah Saerah. " Aku masih menimbang-nimbang sama ada akan bersama dia atau tidak. Dia romantik tetapi aku kena kenal-kenal dulu dengan dia. Kau tau Kadir, sepanjang aku hidup, belum lagi aku terima pemberian bunga macam tu. Masa harijadi aku, dia hadiahkan sekuntum bunga ros dan satu loket berbentuk hati, tidaklah mahal tetapi penuh erti. Aku pun terkejut bila dia mengaku dia yang hantar jambangan bunga ros tu. Aku tanya kenapa, dia cuma jawab sebagai tanda enam bulan perkenalan kami."
"Uiiikkksss, penuh bermakna tu Saerah." Terbeliak mata Kadir.
" Tapi dia ada beritahu aku, dia kurang suka bila kita rapat, dia bimbang aku akan lupakan dia," jawab Saerah hampir tersenyum.
"Dia juga pernah tanya, berapa banyak sayang yang aku ada,aku kan suka panggil kawan-kawan rapat dengan panggilan sayang.Dia cemburu tapi berlandas,"sambung Saerah lagi. 
"Ishhh, kita kawan saje, kan aku pun dah hampir nak kahwin, ada kau cakap pada dia Saerah?" Tanya Kadir.
"Ada."Pendek saja jawapan Minah Saerah.
"Aku kenal ke dia Saerah? " Kadir semakin teruja.
"Emmm...kalau aku cakap nama dia kau tentu kenal tapi buat masa sekarang aku terpaksa sembunyikan dulu, dia minta begitu.Aku hormat pendirian dia." Minah Saerah menerangkan pada Kadir.
" Kalau macam tu, aku rasa baik kau dengan dia Saerah, kau lupakan Halim Kalut. Benci betul aku dengan perangai dia. Patut le nama pun kalut." Kadir tergelak kecil, Minah Saerah menguntum senyum.
"Memang aku nak lupakan dia, dah jenuh aku usaha untuk lupakan Halim tapi makin aku cuba makin kuat aku rindukan dia. Entah le Kadir, aku makin buntu. Semalam aku benci dia, hari esoknya aku mula rindukan dia. Mungkin sebab aku dah lama kenal dia."Minah Saerah tertunduk lesu, memandang "Cornflakes" yang masih berbaki tetapi tekaknya terlalu berat menerima sarapan pagi itu.
"Kau kena kuat Saerah, kau selalu cakap pada aku Halim selalu buat kau macam-macam. Aku kesiankan kau Saerah." Kadir yang sejak tadi asyik menyuap nasi lemak berlauk peparu goreng berhenti seketika dari menjamah hidangan di depanya. Di renungnya Minah Saerah. Dalam hatinya terdetik "cantik Saerah ni, ayu."
"Aku ni banyak lemahnya, mudah mengalah dengan pujuk rayu." Minah Saerah masih tertunduk. Matanya hanya memerhati cawan yang berisi Milo panas.
" Kali ni kau kena nekad Saerah."
" Aku memang nekad, aku pernah ceritakan pada si "tut" hubungan aku dan Halim dan dia seperti kau juga, mahu aku menamatkan hubungan dengan Halim dan aku tak pasti sama ada dia suruh aku tamatkan hubungan tu kerana nak bersama aku atau memang niat dia ikhlas nak bantu aku.Ahhh, aku buntu sekarang." Minah Saerah meramas-ramas jarinya sendiri.
Kalau di ikutkan, mahu saja dia bercerita tentang niat Halim Kalut mahu membelinya kereta baru, ketika berbalas sms malam tadi. Dia tahu, Halim Kalut masih belum lelah dari mengumpannya dengan pemberian yang dia langsung tidak minta. Yang dia mahukan cuma kasih sayang, sama seperti pasangan lain.Mahu bahagia, mahu menikmati hidup ini dengan sepenuhnya.

Telefon bimbit Minah Saerah berbunyi. Lalu di keluarkan dari kocek bajunya.
"Siapa?" Tanya Kadir.
"Dia."Jawab Minah Saerah.
"Dia siapa, si "tut"?" Teka Kadir.
"A'a.." Jawab Minah Saerah.
"Jawab le telefon tu,kesian dia." Kadir seakan mengarah.
"Kau diam yer,nanti dia tau aku sarapan dengan kau pula." Arah Minah Saerah sambil terus menekan butang "answer"pada telefon bimbitnya.
" Ye sayang, kat mana ni?" Jawab Minah Saerah ketika bercakap di telefon bimbitnya.
"Eyer sayang, tengah sarapan ni, nanti ayang call sayang balik yer, bye.."serentak dengan itu talian terputus dan wajah Minah Saerah yang mulanya muram beransur cerah, sedikit senyum terukir di wajahnya.
"Waaaahhh...romantiknya,"perli Kadir.
"Aku pun mahu bahagia Kadir..."
Minah Saerah bermenung lagi. Dia mahu tenang, mahu membuang jauh Halim Kalut dari diari yang membuntuti hidupnya sejak dua tahun atau lebih.Tapi dia juga semakin lemah.....

Bersambung....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...