January 03, 2011

Aku Pun Mahu Bahagia (3)

"Dia datang, nanti apa-apa mesej", paparan itu jelas di skrin telefon bimbit Kadir. Dia yang sedang bersiap untuk ke tempat kerja separuh tersedak ketika memeriksa kandungan sms dari Minah Saerah pagi itu.
Deruman kenderaan yang bersesak-sesak mengejar waktu pagi itu langsung tidak di pedulikan Kadir pagi itu, tidak seperti pagi sebelumnya, bila deruman kenderaan yang masuk melalui jendela hijau rumah teres dua tingkat yang di sewanya bersama 3 rakan lain mudah benar mengganggu beliau.
Sepatah kata pun tidak terpacul dari mulutnya pagi itu. Cuma yang dia ingat, dia bersegera membalas " Please, apa2 hal bagitau yer", cuma itu sahaja yang mampu terfikir oleh Kadir.
Selang 2 minit kemudian, telefon bimbitnya kembali menderit. " Tadi dia ketuk pintu, nak tak nak aku kena buka apa pula kata jiran-jiran. Kalau ikut hati, aku nak jerit tapi belum sempat aku jerit dia dah langkah masuk, apa aku nak buat ni.Dia tak bagi aku pergi kerja."
Kadir buntu. Fikirannya kembali berserabut. Simpang siur sudah jelas, makin membelit.3 hari sudah, ketika dia berjumpa Halim Kalut yang sedang menunggu Minah Saerah di depan pejabat, dia khabarkan Minah Saerah sudah kembali ke Sabah, sudah berhenti kerja dan dia teringatkan reaksi Halim Kalut yang semakin kalut ketika itu.
Kadir kembali ke biliknya. Butang baju di buka satu persatu lalu di leraikan dari badan. Dia menyangkut baju yang baru di pakai 30 minit yang lalu pada paku yang terdapat di pintu.
Jendela hijau yang sudah kusam itu di buka seluas mungkin, mahu semua udara yang ada di luar masuk dan mendamaikan dirinya yang semakin hilang punca. Dia risau jika Minah Saerah di apa-apakan oleh Halim Kalut.
Dia benar-benar risau, apa yang mahu di lakukannya sekarang.
Mahu buat laporan polis?
"Bagaimana jika nanti Minah Saerah pula yang membenarkan Halim Kalut masuk ke rumahnya?"

Mahu hubungi si "tut", kenalan baru Minah Saerah?
"Nama pun aku tak tau, apatah lagi nombor telefonnya"

Kadir tunduk lesu, memandang lantai yang tidak mampu berkata-kata.
"Aku cuma mampu berserah, moga kau semakin tabah. Jika dulu nekad katamu, segalanya aku terima. Jika menyerah katamu, aku pasrah.Yang maha penting, kau selamat. Aku cuma seorang kawan, Halim kekasihmu dan siapa "tut" di hatimu? Kau lebih tahu, kerana yang kau buru cuma bahagia."



Bersambung.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...