January 31, 2011

Aduiii...

"Aduiii,pedihnya tekak"
Saya sedang berperang. Satu, dengan perasaan saya sendiri. Dua, dengan penyakit tonsilitis yang telah merampas kegirangan hujung minggu saya.
Saya sedang dan dengan kecermatan yang tinggi ingin menyudahkan "Aku Pun Mahu Bahagia" dengan tersusun. Beberapa plot yang saya susun telah menyemarakkan perasaan saya untuk membereskan episod demi episod. Saya hampir menemui penyudahnya, tetapi bingkas hilang bila perasaan saya kembali di sentap. Harus juga akui, "Aku Pun Mahu Bahagia"lahir dari kegelisahan yang saya benihkan dari mimpi ke mimpi, khayal dan halusinasi. Saya cuba jelmakan setiap watak dengan secermat dan sebersih mungkin.

Minah Saerah contohnya ; Seorang wanita cantik yang saya andaikan memiliki semuanya, kerjaya dan paras rupa dan dalam masa yang sama masih terkial mencari cinta sejati.

Razis pula seorang lelaki yang hanya tahu mencintai, lurus dan tanpa apa-apa. Sering emosinya tergugat setiap kali kekasihnya di rundung duka. Emosinya mudah meruap, terbawa-bawa hingga ke meja pejabat.

Kadir seorang lelaki yang perwatakan sedikit alim. Dia terlalu rapat dengan Minah Saerah hingga terkadang-kadang mendatangkan curiga pada Razis. Antara dia dan Minah Saerah, sekadar kawan, tidak lebih dari itu.

Halim Kalut ; Kekasih Minah Saerah(katanya). Dia seorang lelaki bengis, yang menyayangi Minah Saerah. Dia sering mendampingi Minah Saerah dengan taburan material namun masih gagal mendapatkan Minah Saerah. Hubungannya dengan Minah Saerah tergugat gara-gara kehadiran Razis.

Semua watak ini adalah lantunan dari pengalaman, khayalan dan rasa yang ada dalam diri saya.Sudah tentu, sebagai seorang yang masih belajar, setiap tulisan pasti banyak cacat celanya dan saya mohon, moga di limpahkan segala kekuatan untuk saya menyudahkannya dengan senang dan tenang dan moga "tonsilitis" yang tiba-tiba menyerang ini bingkas juga sembuhnya.
Saya terlalu rindukan sekotak Mild Seven yang di kepulkan asapnya sambil menikmati teh tarik dan roti sardin.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...