March 15, 2011

"Kita tak pernah jauh..."

Kalau pun tidak sebulan, tetapi menghampiri juga sebulan saya tidak menulis apa-apa. Diam dan hanya melihat-lihat, menekuni falsafah dan susur nilai kehidupan.
Beberapa coretan yang saya catitkan di lembar kertas juga sudah hilang bersama timbunan surat khabar, buku dan kotak rokok yang bersepah di bilik sempit yang sering memberi saya kebebasan berfikir, berkhayal dan merasai enaknya membaca buku tanpa apa-apa gangguan.
"Kenikmatan bagi sesetengah orang tidak sama", Rausyam yang sentiasa riang pernah berkata begitu.
Saya setuju.
Bulan ini juga saya hanya duduk dan menunggu kedatangan 2 buah buku yang di beli secara dalam talian. Nafsu untuk berborong di toko buku seperti setiap bulan seakan terhenti. Bukannya kerana kekurangan waktu, tetapi himpitan peperangan jiwa yang mulanya rintik seakan titis renyai hujan semakin menghumban dan menjadi takungan yang menunggu masa akan mencurah deras, kalau pun tidak menjadi terpaan ombak mendadak yang melanggar Sendai di Jepun.
Sedar atau tidak atau sengaja tidak menyedari, saya mula kehilangan masa yang berharga. Pembahagian masa yang sudah hilang imbangannya sering membuat saya tersandung pada peristiwa-peristiwa yang seharusnya saya tidak lagi ulangi sehinggalah saya di sentap dengan ungkapan"kita semakin jauh..."
Mestikah saya jawab "kita tak pernah jauh, yang jauh hanya jasad".
Entah, belum tentu jawapan ini mampu memenangi hati.

Sudahnya, saya hanya mampu membetulkan niat dan meneroka ke dasar yang tidak pernah sesiapa pun duga.
Tidak selalunya orang akan ghairah bercakap tentang perasaan secara terang-terangan, masing-masing cuba menjaga hati, cuba membatasi dan mengurangkan kesilapan dalam percakapan dan bersantun dalam meluahkan, tetapi adakah kerana ingin menjaga hati,sifat dan salsiah diri akan terhakis? Tidak salah rasanya bersantun dan menjaga hati,cuma masing-masing perlu tahu apa masing-masing rasa......
Dan saya semakin sedar, saya tidak pernah jauh dari Dia....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...