March 27, 2011

Kopi, rokok, surat khabar

Hujung minggu mendakap segala rasa sunyi. Saya juntaikan kaki melalui jeriji tingkap, sambil menghabiskan sebatang rokok yang semakin terasa pahit asapnya. Tekak kembali meragam, suhu badan semakin meninggi.
Nasihat doktor yang langsung saya tidak pedulikan. "Encik kena kurangkan merokok, lagi elok kalau encik terus berhenti jer." Saya menjawab "saya dah berhenti doktor, baru dua jam".

'Demam lagi?" kiriman sms begini mudah mengundang rasa rindu namun demam belum juga eloknya.
Surat khabar yang terletak di atas meja kecil terketar-ketar di tiup angin pagi. Hanya sempat membaca bahagian muka depan kemudian membelek-belek bahagian sukan, "England menang". Saya masih lagi agungkan Perancis walaupun Perancis terkeluar awal pada saingan Piala Dunia. Theiry Henry, ahhh....mana mungkin saya lupa idola saya ini.

Kopi 'O' pekat kurang manis di teguk perlahan-lahan. Wap panas yang mengapung dari bibir cawan merangsang naluri untuk segera di habiskan, walaupun masih terasa pahitnya melekat di tekak. Saya suka kopi yang begini, pahit dan pekat. Adunannya mudah, dua sudu makan kopi tumbuk yang di beli dari pasar malam pekan Kuala Selangor di campur bersama 1 sudu teh gula.Air perlu panas, pada tahap menggelegak yang mampu melepuhkan kulit muka jika tersimbah. Di kacau perlahan-lahan sambil menghidu wap yang mengapung. Wap tadi akan membawa bersama aroma kopi dan aroma ini mudah benar menawan saya.
Secawan kopi, sebatang rokok dan surat khabar tidak langsung berjaya menawan hati saya pagi ini. Semua rutin itu hanya menjadi boneka untuk menyembunyikan satu rasa yang bermukim di hati.

Kopi, rokok dan berita paparan akhbar hanya pemuka pada suatu kehidupan dan selebihnya tersembunyi di dalam jiwa seorang lelaki.
Benar mungkin bagai di kata "kita semakin jauh....".
Tapi saya juga amat yakin pada "masing-masing tahu apa masing-masing rasa..."

Pagi itu kembali sunyi. Kopi segera di teguk lalu beralih ke meja kecil. Dua biji *pil ajaib di telan segera, mahu demam ini segera sembuh tetapi rindu tak mungkinkan reda.
Saya mahu rehat dan menenangkan hati sambil membuai mimpi-jika itu takdirNya- yang enak dan indah.


Catatan :
* Panadol

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...