March 28, 2011

Analogi

Telah ku katakan dengan patah ayat yang tersusun ;
"Setiap yang kau perturunkan, aku simpan kemas di dada dan di pahat kukuh di minda, satu persatu aku buka kembali bila tragedi demi tragedi menggugat perdu bahagiaku..."

Kamus pengalaman mengajarku erti hidup, mengasuhku erti sabar;
"Aku rujuk satu demi satu, lembar demi lembar. Jika ada tersalah, maafkanlah. Jika ianya benar, salahkah aku menyelak kebenaran?"

Aku ini, ya aku ini manusia yang sentiasa bernafas. Belum lagi aku di panggilNya pulang. Setiap laku aku rapikan, setiap kata aku cuba jelmakan.
"Kau kenal segala pelusuk hidupku, segala contengan yang menjadikan aku manusia yang tak pernah mengaku kalah..."


Analogi : kias, perbandingan (yg memper­lihatkan ciri-ciri persamaan (sebahagiannya); menurut ~ menurut kias (perbandingan), berdasarkan perbandingan (persamaan); beranalogikan menggunakan (mempunyai) sesuatu sbg analogi: kesimpulan yg ~ fakta-fakta yg belum pasti kesahihannya; menganalogikan menggunakan (mem­punyai) sesuatu sbg analogi.  
  Sumber dari Kamus Dewan Edisi Empat

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...