March 20, 2015

Catatan Dari Facebook : Amanah dan Ibadah

Gua pernah menjadi pekerja yang menjadikan pejabat dan kerja sebagai perkara nombor satu dalam hidup, menghabiskan lebih dari 100 jam seminggu di pejabat.
Ingat, lebih dari 100 jam seminggu, maksudnya Sabtu dan Ahad pun gua berkampung di pejabat.
Apa yang gua dapat?
Gua dapat pendapatan yang setimpal dengan apa yang gua korbankan.
Apa pula yang gua korbankan?
Keluarga, terutamanya anak-anak. Gua sering merasakan bahawa pengorbanan itu dilakukan demi mereka, demi keluarga dan anak-anak, juga sebagai tiket untuk gua meletakkan diri sebagai pekerja yang baik, taat dan mampu menyelesaikan masalah syarikat.
Hinggalah sampai kepada satu tahap bila gua merasakan anak-anak gua sudah tidak mempedulikan diri gua bila gua pulang ke rumah.
Mungkin, mungkin pada mereka gua ini bukan sesiapa, cuma seorang lelaki yang mereka panggil "abah", tidak lebih dari itu.
Bertitik tolak dari situ, gua mula hilang satu nikmat, yang gua percaya tidak akan mampu gua ulangi lagi.
Nikmat untuk melihat anak-anak membesar, memberi mereka panduan dan asuhan juga nikmat paling utama, mendekatkan mereka dengan Tuhan. Gua mahu mengajar mereka apa itu Alif, Ba, Ta dan menjadi imam kepada mereka setiap kali masuk waktu solat, sekurang-kurangnya Maghrib dan Isyak.
Akhirnya, gua memilih mereka namun sama sekali tidak pernah mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang pekerja.
Anak adalah amanah, kerja adalah ibadah.
Apa guna gua beribadah jika gua lalai menjaga amanah?

--------------

Saya di SINI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...