June 25, 2008

Pak Samad Merajuk....

Ketika ingin bersarapan di pejabat pagi tadi, saya mencapai susunan akhbar The Sun yang berselerak untuk di jadikan alas meja(orang utara panggil saprah) di bilik makan yang sempit itu.

Beberapa helai dari akhbar tersebut saya hamparkan di atas meja dan selebihnya akan di jadikan bacaan ketika makan.
Saya terjumpa satu temuramah seorang wartawan dengan Pak Samad Said dalam ruangan Extra! Conversations dan amat menarik untuk di baca dan saya semakin sedar yang saya ketinggalan zaman kerana tarikh akhbar tersebut adalah pada 06-Mac-2008!
Pak Samad meluahkan kekalutan sastera Malaysia yang terikat dengan fatwa yang bukan-bukan dari pemerintah dan beliau secara jujurnya(saya rasakan) menyifatkan pemerintah sekarang ini telah memenjara dan menghina Sasterawan Negara dengan menyifatkan karya SN adalah karya terlalu berat untuk di jadikan bacaan anak-anak sekolah.Beliau juga mengatakan ketika zaman Anwar Ibrahim menjadi Menteri Pelajaran(Pendidikan), saudara Anwar prihatin dan menghargai setiap karya SN dan begitu juga dengan Tun Mahathir yang mengirimkan buku kepada Pak Samad untuk di baca.
Sesudah kenyang dengan sebungkus nasi lemak, saya melayari laman web The Sun dan terjumpa temuramah tersebut untuk di kongsi bersama....http://www.sun2surf.com/article.cfm?id=20962



Malay lit under threat
National Laureate Abdul Samad Muhammad Said, better known as A. Samad Said, has 65 books to his credit, from short stories to poetry. His popular novels include Salina, Hujan Pagi, Cinta Fansuri and Langit Petang. The state of serious Malay literature in the country, however, makes the writer sad, angry, and frustrated. He tells Bissme S. he has given up all hope of it getting the recognition and support it deserves.


1 comment:

Najwa Aiman said...

Nasib baik ko makan nasi lemak hari tu.... ekekekekekeke...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...